Wolność jest poza kontrolą Drukuj Email

Śrila Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża
Rozmowy podczas porannego spaceru, Wenecja, Włochy: 9 czerwca 2009

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Temat rozmów Śri Raja Ramananda ze Śri Czajtanją Mahaprabhu jest bardzo, bardzo wzniosły. Nawet samą inteligencją bardzo trudno go dotknąć. Pierwsza część nie jest trudna do zrozumienia. Jest jednak druga część, która jest trudna - część, w której Raja Ramananda zaczyna dyskutować czystą bhakti, a następnie bhakti-rasa, a następnie sakhja (przyjaźń) watsalja (miłość rodzicielską) madhurja (miłość małżeńska) i sumadhura, (nastrój służenia Śrimati Radhiki), a następnie proces osiągania najdoskonalszej miłości. Ten temat jest tak bardzo wzniosły, jest to najbardziej wzniosły rozdział w Śri Czajtanja-czaritamrita. O tej manifestacji Śri Czajtanji Mahaprabhu - rasaraja-mahabhawa – nie dowiemy się nawet z Kryszna-lila. W rozrywkach Kryszny czytamy o Radhice i Krysznie, ale nie o tym.

Macie jakieś pytania?

[Wielbiciel:] Śrila Gurudewa powiedziałeś, że aspirujący wielbiciel, który czyta Bhagawad-Gitę i zaczyna intonować maha-mantrę, najczęściej intonuje nama-aparadha (obraźliwe intonowanie), a niekiedy nama-abhasa (intonowanie na etapie oczyszczania). Moje pytanie brzmi: Kiedy pójdziemy na nagara-sankirtana, tak wielu ludzi słyszy maha-mantrę. Nie znają oni, obowiązujących zasad i intonują bez wiary i bez obraz (aśraddha nama-abhasa). Powiedziałeś, że kiedy aspirujący wielbiciel intonuje będąc pod wpływem cielesnej koncepcji życia, jego intonowanie jest nama-aparadhą. Ale nowi ludzie, którzy są niewinni, którzy nic nie wiedzą, niewiedzą w jaki rodzaj intonowania i słuchania się angażują?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Nawet nama-aparadha nie jest zwykłym intonowaniem, jest wysokiej klasy. Jest tak wiele rodzajów i odcieni nama-aparadha, a nie tylko jeden rodzaj, na przykład jedna z jej odmian to waisznawa-aparadha. Właściwie, to bardzo dobrze, że intonują nama-aparadha. To doprowadzi ich do nama-abhasa, a nama-abhasa doprowadzi do suddha-nama (czystego intonowania świętego imienia, w którym Kryszna objawia się jako nie różny od swojego imienia) i to intonowanie doprowadzi jeszcze wyższego etapu - do prema-bhakti.

[Suddhadwaiti Maharadża:] W książce Śrila Bhaktisiddhanty Saraswatiego Thakura pt. "Waisznawa i bramin” jest napisane, że gdy po raz pierwszy dżiwa spada z okolic tatasztha, wtedy stała się ona Panem Brahmą w jednym z wszechświatów. Ona staje się Panem Brahmą.

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Jeśli setki milionów dżiw zejdzie ze sfery tatasztha do tego świata w tym samym czasie, to oni wszyscy staną się Brahmą?

[Suddhadwaiti Maharadża:] Staną się Brahma, ale nie w tym samym wszechświecie. Będą Brahmami w różnych wszechświatach. Jest to napisane w tej książce przez Bhaktisiddhante Saraswatiego Thakura.

[Madhawa Maharadża:] Czytałem całą tą książkę, kilka miesięcy temu i nigdy nie widziałem tego stwierdzenia.

[Suddhadwaiti Maharadża:] Mam zakładkę w mojej...

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Mam wątpliwości, że to tam jest.

[Suddhadwaiti Maharadża:] Moje pytanie brzmi: Kiedy idziemy pieszo, widzimy miliardy źdźbła trawy. Jak te źdźbła trawy zeszły z tak wysokiej pozycji aż do tak niskiej pozycji jaką jest trawa?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] To jest ich wolna wola.

[Suddhadwaiti Maharadża:] Jaki rodzaj karmy sprawia, że upada się z ludzkiej formy życia aż tak nisko?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Podobnie jest z małym nasieniem. Jeśli nasiona są rzucone na krawędź ostrza noża, to natychmiast upadną na jedną lub na drugą stronę. Nie pozostaną na ostrzu noża. Nawet bez owoców karmy, pójdą tu czy tam. Podobnie, nawet bez bycia podmiotem zadowolenia lub cierpienia, bez owoców swojej przeszłej działalności, z tego powodu, że dżiwa ze swej natury jest tatasztha (z pogranicza), musi zawsze wybierać to lub tamto. Musi opuścić sferę tatasztha.

[Aśrama Maharadża:] Ale gdzie jest wolna wola? Wydaje się, jakby nie było wolnej woli. Dżiwy idą tu lub tam.

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Kryszna dał im niezależność, wolną wolę, bez względu na to czy są one w sferze tatasztha-śakti lub czy staną się uwarunkowanymi duszami. Ta niezależność zawsze musi być z nimi. Nawet wtedy, gdy staną się wyzwolone, tatasztha-bhawa (nastrój marginalnej żywej istoty, z wolną wolą do dokonywania wyboru) będzie obecna w nich.

[Aśrama Maharadża:] Ale kiedy jiva upada i uderza w tą linię demarkacyjną, w tą krawędź ostrza, idzie się na jedną lub na drugą stronę...

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] We wszystkich przypadkach dżiwa ma swój naturalny, wrodzony marginalny charakter i jest to również prawdą, gdy jest ona na Goloka Wrindawana. Jednak na Goloka Wrindawana, Jogamaja, zawsze ją chroni, więc ona nigdy stamtąd nie upada do tego świata. Kryszna nigdy nie przeszkadza w jej wolności. Gdziekolwiek, chce ona iść, tam może iść.

[Suddhadwaiti Maharadża:] Ludzka postać jest platformą, na której występuje karma. Jak można spaść z ludzkiego życia I stać się źdźbłem trawy?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Wolność ma tak wiele możliwości. Ktoś może pomyśleć: "Ja będę trawą." Nie możesz kontrolować jego wolności. Ktoś może pomyśleć, “Będę górą," lub "Będę rzeką," lub "Będę człowiekiem," lub "Będę tygrysem," Nie ma kontroli ponad czyjąś wolnością.

[Ramanatha dasa:] Gurudewa, kiedy rozprowadzamy książki, czy nauczamy, czasami spotykamy ludzi, którzy mówią: "Tak, wiemy o reinkarnacji. Chcę być psem w moim przyszłym życiu," czy "Ja chcę być kotem," lub "Chcę być tygrysem."

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Oni chcą tego? Cóż możemy zrobić?

[Suddhadwaiti Maharadża:] Kto chce być źdźbłem trawy?

[Madhawa Maharadża i inni:] Uddhawa.

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Dlaczego nie miałby chcieć być źdźbłem trawy? W ten sposób Kryszna będzie chodzić po nim i gopi będą chodzić po nim. W ten sposób, będzie się kąpał w kurzu ich lotosowych stóp.

[Wielbiciel:] Jedno małe pytanie, Gurudew. Słyszałem, że dzięki intonowaniu namabhasa można pójść na Waikuntha. Czy to prawda?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Najpierw Adżamila intonował nama-abhasa, i przez to intonowanie został stworzony pomost, który pomógł mu w przygotowaniu do drogi na Waikuntha. Wtedy jego czterech guru, czterech Wisznu-duta, nauczali go o suddha-nama. Później, poprzez jego intonowanie suddha-nama, on w rzeczywistości udał się na Waikuntha.

[Śruti Maharadża:] W czasie kiedy dżiwa wybiera w którą stronę pójść, może spojrzeć w lewo i w prawo. Co ona dokładnie widzi?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Ona widzi w tym świecie, że wszyscy korzystając z zadowalania zmysłów, tak jak niektórzy z naszych brahmaczarinów, którzy czasem myślą: "Och, zadowalanie zmysłów jest bardzo, bardzo dobre. Jest lepsze niż służba dla Kryszny. Nie ma nic wartościowego w służbie dla Kryszny.”

[Sajjana Maharaja:] Czasami mówi się, że dżiwa upadła do tego świata w wyniku przypadku, a czasami mówi się, że dżiwy upadły z własnej winy. Co jest prawdą?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Postaraj się zrozumieć, że obie te wypowiedzi, one są takie same.

[Wielbiciel:] Gurudew, czy dżiwa jest ubrana?

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Kryszna jest "najmniejszym z najmniejszych" [* Patrz przypis końcowy 1], ale mimo to ma formę. W ten sam sposób, pomimo że dzięki swojej transcendentalnej naturze jest nieskończenie mały [1 / 10, 000 końcówki włosów cząstek] ale on ma bardzo dobrą formę. On może być jak góra, lub może być w źdźble trawy, i może być mniejszy od mrówki.

I na pewno nosi ubrania. Czy Kryszna jest nagi?

[Wielbiciel:] Nie.

[Śrila Narayana Goswami Maharaja:] Czy Radha jest naga?

[Wielbiciel:] Nie.

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Oni noszą ubrania, i oczywiście w ten sam sposób, dżiwa nosi ubrania.

[* Przypis 1]: On jest najmniejszy z najmniejszych. Żywa istota jest jedną dziesięciotysięczną części końcówki włosa, ale Pan jest tak niewyobrażalnie mały, że On wejdzie w serce tej cząsteczki. Dlatego nazywany jest najmniejszym z najmniejszych. Jako Najwyższa Osoba, może On wejść do atomu i do serca najmniejszych i kontrolować ich jako Dusza Najwyższa (Superdusza). Choć tak mały, to wciąż jest On wszechogarniający i utrzymuje wszystko. Dzięki Niemu wszystkie te układy planetarne są trwałe. Często zastanawiam się, jak te wielkie planety unoszą się w przestrzeni. Jest powiedziane, że Najwyższy Pan, poprzez Jego niepojęte energie, utrzymuje wszystkie te wielkie planety i systemy galaktyczne. Słowo acintya ("niewyobrażalny") jest w związku z tym bardzo ważne. Energia Boga jest poza naszym pojmowaniem, poza jurysdykcją naszego myślenia i dlatego nazywana jest “niewyobrażalną” (acintya). Kto może podważać ten punkt? Bóg przenika ten materialny świat, a jednocześnie jest poza nim. My nie możemy pojąć, nawet tego materialnego świata, który jest niewielki w stosunku do świata duchowego, więc jak możemy pojąć, to co jest poza nim? (Bhagawad-gita, 8.9, znaczenie)]

Tłumaczenie: Anandini dasi
Korekta: Kanhaiya Lal dasa