Urodziny Balarama - Baladeva Purnima Drukuj Email

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża

W tym roku, 2009, rocznica pojawienia się Pana Baladewy wypada 5 lub 6 sierpnia (w zależności od części świata, w której żyjemy). W ubiegłym roku na Jego boskie pojawienie się, Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża Goswami wygłosił wykład gloryfikujący Go w języku hindi, który następnie uprzejmie przełożyła (na j. angielski) Radhika dasi z Wrindawana. Poniżej znajduje się transkrypcja tego tłumaczenia, która w internecie jest obecnie publikowana po raz pierwszy. 


Dzisiaj jest dzień pojawienia się Rohini-nandana Baladewa. Zgodnie z Wedyjskim Pismem Garga-samhitą, Baladewa Prabhu pojawił się po Janmastami, ale jeżeli zostałoby to uznane, wywołałoby to nieporozumienia. Baladewa byłby starszy niż Kryszna o jeden rok, a wtedy nie byliby w stanie razem się bawić, na równych zasadach uprawiać zapasów i nie mogli by w tym samym czasie mieć ceremonii nadania imienia. Dlatego Śrila Jiwa Goswami wyjaśnił: "Baladewa Prabhu pojawił się po Jhulana-Yatra podczas purnima, dzień w którym jest pełnia księżyca, a siedem dni później, pojawił się Śri Kryszna podczas bhadra-astami, pomyślnego ósmego dnia księżyca, w miesiącu Bhadra (sierpień / wrzesień)."


Po pojawieniu się Kryszny z łona Dewaki, w jego czteroramiennej postaci Wisznu, Wasudewa przyniósł go do Gokuli. Najwyższa Osoba Boga, rezerwuar wszystkich relacji, jednocześnie przyjął urodziny w Gokuli. W ten sposób pojawił się On w obu tych miejscach, w Mathurze i Gokuli, w tym samym czasie. Następnie ukazał się On w pełnej bogactwa formie Kryszny (vaibhava-prakasa), w swej czteroramiennej postaci, połączonej w oryginalnej formie Kryszny jako syna Jasody.

W ten sam sposób, częściowa ekspansja Baladewy Prabhu najpierw pojawiła się w łonie matki Dewaki, a następnie, z rozkazu Kryszny, Jogamaja przeniosła Go do łona Rohini. Tam, we Wradży objawił (zamanifestował) On w pełni swoje cechy. Zatem częściowa ekspansja Baladewy została przeniesiona z łona Dewaki do łona Rohini, gdzie została zamanifestowana pełna oryginalna funkcja Baladewy. We Wrindawan Kryszna jest synem Jasody a Baladewa jest synem Rohini. Oni są źródłem wszystkich innych ekspansji.

Podczas gdy Kryszna z Baladewa opuszczali Wradżę udając się do Mathury i Dwaraki, byli synami Dewaki. Dewaki-nandana Baladewa mieszka w Mathurze, Sankarszana, Pradjumna i Aniruddha manifestują się z Niego. Pierwszy z catur-vyuha (poczwórnej ekspansji) jest Sankarszana. Baladewa Prabhu osobiście objawia się w Jego częściowej ekspansji jako Mula (źródło) Sankarszana, a na Waikuntha objawia się jako Maha Sankarszana. Następnie Maha Sankarszana manifestuje się jako Karanodakaszaji, z niego Garbhodakaszaji, z niego Kszirodakaszaji, który jest obecny w sercach wszystkich jiva, a jego końcowa ekspansja to nieskończony Ananta Sesza.

W całych Indiach w tym dniu wszystkie panie przywiązują rakhis swoim braciom. Inną nazwą rakhi jest ananta. Ludzie noszą te ananty, wykonane zarówno ze złota jak i ze srebra, w celu aby Ananta-dewa ich chronił. Baladewa Prabhu przyjmuje postać Ananta Sesza, na której dookoła spoczywają Karanodakaszaji, Garbhodakaszaji i Kszirodakaszaji (przyp. tłum. Wisznu). W ten sposób służy On im wszystkim. To On organizuje wszystko, co niezbędne dla manifestacji Kryszny. Staje się On sandałami Kryszny, Jego parasolką i Jego siedzeniem. Wszystko to istnieje we Wradży i jest manifestacją Baladewy Prabhu. 


Kryszna jest sat-cit-ananda. Sat jest sandhini (wieczne istnienie lub utrzymywanie), cit jest wiedzą, a ananda jest hladini, przyjemnością. Baladewa jest przewodnim Bóstwem z pierwszego rodzaju energii, sat lub sandhini. Kryszna jest przewodnim Bóstwem cit lub samvit a Śrimati Radhika, przewodnim Bóstwem anandy lub hladini. Połączone razem sat, cit i ananda są wiedzą o wiecznym duchowym istnieniu, która jest pełna rozkoszy. To jest sat-cit-ananda Śri Kryszny. Gdy Kryszna jest w pełni ze wszystkimi Swoimi energiami, sat-cit-ananda, wtedy Jego manifestacje nazywane są inkarnacjami svamsa. Gdy jest On tylko ze Swoją energią cit, wtedy jest nazywany Brahmanem. Kiedy znajduje się On wewnątrz jiva-sakti, wtedy jego energie sat-cit-ananda obecne są jedynie w znikomych postaciach; ta manifestacja Śri Kryszny nazywana jest vibhinamsa lub jiva, maleńka duchowa żywa istota. Można też powiedzieć, że kiedy Śri Kryszna, pomijając wszystkie inne śaktis, znajduje się w Jego tatasztha-śakti (jiva-sakti), nazywany jest Karanodakaszaji Wisznu (Maha-Wisznu), którego ekspansjami są niezliczone, nieskończenie małe żywe istoty nazywane jivami.

We Wradży Baladewa Prabhu jest synem Rohini, a w Mathurze i Dwarace jest On synem Dewaki. Objawia się On w tych i w innych postaciach aby służyć Krysznie we wszystkich inkarnacjach Kryszny. We wcieleniu Kryszny jako Ramy, Baladewa jest młodszym bratem Ramy, Lakszmanem. Lakszman nie lubi wykonywać niektórych poleceń Ramy, jak wzięcie wygnanej Sity do lasu, ale został zmuszony do podążania za poleceniami starszego brata. Podczas rozrywek Śri Czajtanja Mahaprabhu, Baladewa Prabhu przyszedł jako Nitjananda Prabhu, starszy brat Mahaprabhu. Gdy Mahaprabhu stracił przytomność z powodu zanurzenia się w nastroju Śrimati Radhiki, Nitjananda zatroszczył się o Niego. Również jest On guru-tattva. Zabił On Dhenukasurę, personifikację niewiedzy. On również zabije Pralambha, którzy uosobił hipokryzję. Dopóki z naszego serca nie jest usunięta hipokryzja, to nic nie osiągniemy w dziedzinie bhakti. Jeśli chcemy mieć dobrą pracę, mieć dobre małżeństwo i mieć dobrych krewnych, to jak Kryszna może przyjść do naszego serca, jeśli wypełnia je tak wiele materialnych pragnień? Dlatego najpierw Baladewa Prabhu przychodzi i oczyszcza nas z tych materialnych pragnień. On również zabija Dwiwida, który znieważył Lakszmana podczas rozrywek Ramy.

Kiedy Baladewa odwiedził Naimiszaranja, Loma-harszana opowiadał śastrasy. Wszyscy obecni stanęli aby pozdrowić Baladewa, ale Loma-harszana z dumą nie wstał ze swojego miejsca i nie okazał szacunku. Baladewa Prabhu powiedział: "Jestem jagad-guru, guru całego wszechświata. Tysiące mędrców ofiarowuje Mi pełen szacunek a ty nawet nie powstałeś z siedzenia. Nie jesteś wykwalifikowanym aby być guru i głosić Bhagawatam". 


Tymi słowami Baladewa Prabhu zabił go w prosty sposób dotykając go z ostrzem z trawy kuśa, a mędrcy krzyczeli: "Biada, biada! O Baladewo Prabhu, uczyniłeś wielki błąd. Chociaż jesteś Panem całego świata, zabicie Loma-harszana, który wychwalał rozrywki Najwyższej Osoby Boga, było Twoim błędem.”

“Czy mogę przywrócić go do życia?” zapytał Baladewa.

"Nie, nie, znajdź kogoś innego, kto może opowiedzieć nam Bhagawatam," powiedzieli mędrcy. Następnie Baladewa Prabhu umieścił Swoją lotosową rękę na głowie syna Loma-harszana, Suty Goswamiego, ucznia Śrila Śukadewy Goswamiego. Pobłogosławił go mówiąc: "Aby wszystkie Wedy, Purany, Upaniszady, Śrimad-Bhagawatam i inne Pisma zamanifestowały się w twoim sercu. Usiądź na tej asana i opowiedz mędrcom wszystkie te pisma." Baladewa Prabhu jest oryginalnym guru (adi-guru), który może dać wszelką wiedzę. Ta rozrywka jest opisana w Śrimad-Bhagawatam jak i jest tam również wiele innych historii.

Gdy Kryszna porwał Rukmini, to On (przyp. tłum. Baladeva) podbił wszystkie armie jej brata. W tym czasie Rukmi z podniosła jego ramię i przyrzekła zatrzymać Krysznę albo ona nigdy nie powróci do swojego królestwa. On (brat Rukmini) dokonał gwałtownego ataku na Krysznę, ale Kryszna przytrzymał go a potem związał. Kryszna był gotów zabić go, kiedy przybył tam Baladewa Prabhu i zawołał: "Co Ty robisz? Zostaw go." W związku z tym, zamiast zabić brata Rukmini, Kryszna obciął jego włosy, pozostawiając wiele zwisających loków. Baladewa przeciął luźne liny i puścił go. Baladewa Prabhu był zmartwiony, że Rukmini będzie cierpieć jeśli jej brat zostanie zabity i dlatego doradził Krysznie go uwolnić. W taki sposób rozwiązał tą sytuację w najbardziej doskonały sposób.

Szczęście i rozpacz nie są w naszych rękach, innymi słowy, natura naszych działań nie zależy od nas. Cokolwiek stanie się w życiu wielbiciela, to nie jest jego karma ale miłosierdzie Pana. Gdy przychodzi cierpienie, zwykły wielbiciel staje się zrozpaczony i lamentuje, "Ach, co mam robić?" Niewątpliwie taki wielbiciel smakował owoce własnej przeszłej działalności. Jednakże zaawansowany wielbiciel myśli: "To jest miłosierdzie Najwyższego Pana. Mój Pan zesłał mi to cierpienie aby uwolnić mnie od dumy i aby uczynić mnie pokornym i tolerancyjnym." Prawdziwy wielbiciel akceptuje cierpienie z uśmiechem mając na uwadze to, że materialista akceptuje je ze łzami.

Istnieje wiele nauk w rozrywkach Baladewy Prabhu. Istnieje rozrywka dotycząca rozbieżności pomiędzy Baladewą i Kryszną, wysłuchawszy której można zapytać: "To nie powinno tak być. Czy Baladewa nie zna serca Kryszny?" Jak wyjaśniono wcześniej, Baladewa nie różni się od Kryszny. Baladewa jest drugim ciałem Kryszny. Jedyną różnicą jest to, że posiadają różne akcesoria (Kryszna nosi we Wradży flet, a Baladewa posiada róg z liści) oraz mają nieco inne wyglądy.


Dlaczego więc, mieli jakieś odmienne zdania? Na to pytanie nie można odpowiedzieć bez znajomości naravata-lila, ich podobnych do ludzkich rozrywek. Podczas Ich, podobnych do ludzkich zabaw, może się zdarzyć coś co wygląda na kłótnię. Oni są dwoma kochającymi się braćmi ale zdarzają Im się sprzeczki. Ojciec i syn, lub syn i matka, mogą mieć odmienne zdania w ich miłosnej relacji.

Baladewa Prabhu chciał aby Jego siostra Subhadra poślubiła Durjodhane. Kryszna, Wasudewa, Rohini, Dewaki i wszyscy inni członkowie rodziny Jadu chcieli aby poślubiła ona Ardżunę, ale nikt nie odważył się wyrazić swojego życzenia ze strachu przed Baladewą. Nikt nie może nakłonić Baladewy do zaakceptowania jej małżeństwa z Ardżuną. Ani Wasudewa, ani Dewaki, ani Rohini nie mogą tego zrobić. Oni wszyscy bali się działać przeciwko Jego pragnieniu. 
 Kryszna zastanawiał się, "Co należy zrobić? Cokolwiek się dzieje, moja siostra nie może poślubić tego łajdaka Durjodhany, który jest wrogiem Pandawów, jak i Jadów również." 


Więc Kryszna zaaranżował podstęp. Powiedział Ardżunie "Słuchaj, ubierz się jak sannjasin i przyjdź do Dwaraki. Wykonuj tam swoją bhajana-sadhana. Moja siostra, Subhadra, przyjdzie aby mieć z tobą darszan, wtedy ty możesz razem z nią uciec z Dwaraki."


Ardżuna zgodził się. Gdy ujrzał Subhadrę, był zachwycony jej urodą i odczuwał silne pragnienie, aby ją poślubić. W międzyczasie Durjodhana czekał na jej przybycie, podobnie jak wcześniej Siśupala oczekiwał Rukmini w swoim pałacu.

Durjodhana myślał, "Jeśli poślubię Subhadrę wszyscy Jadu będą po mojej stronie, a nie po stronie Pandawów." Był sprytnym politykiem, ale Ardżuna pokrzyżował jego plany poprzez przybycie do Dwaraki w ubraniu sannjasina. Nie rozmawiał z nikim, żył bardzo skromnym życiem, jadł i spał bardzo mało, tak jak to robi prawdziwy sannjasin.

Jasoda-maija kocha Krysznę z całego serca, ale kiedy przyszła Putana, Jasoda myślała, "Oh, ta pani jest pełna uczucia. Dlaczego ma stać na zewnątrz? Powinnam pozwolić jej wejść." Ona nie może rozpoznać, że miłość Putany była fałszywa. Podobnie, Ardżuna był w stanie zdezorientować wszystkich mieszkańców Dwaraki. Nawet Baladewa Prabhu przyszedł złożyć mu wyrazy szacunku, a Ardżuna dał mu błogosławieństwo. W międzyczasie Kryszna instruował Subhadrę: "Ten sannjasin przyszedł spełnić twoje najskrytsze pragnienia. Idź oddaj Mu pokłon."



Subhadra znakomicie ubrana, udekorowała się w szesnaście rodzajów ozdób i przybyła w swoim rydwanie, aby zobaczyć Ardżunę. Ardżuna został poinformowany o jej przyjeździe i oczekiwał jej. On usiadł z nią na jej własnym rydwanie, a następnie, podając cugle do rąk Subhadry osobiście ją związał. Kiedy Ona prowadziła rydwan, On stał ze swoim łukiem i strzałami w ręce, zakazując wszystkim zatrzymywać ich.

"Ardżuna ukradł Moją siostrę!" rozpaczał Baladewa kiedy usłyszał wieści. "Chodźcie, Jadu, powinniśmy zabrać z nami duże wojsko i ukarać tego przestępcę." 


Gdy zebrali grupę aby ich gonić, Kryszna sprawdził ich pytając: "Dokąd idziecie?" 


Baladewa powiedział do Kryszny, "To Ty Nie wiesz? Ardżuna porwał Naszą siostrę!"

Kryszna odpowiedział: "Och, bracie, czy nie wiesz, że porwanie jest w naszej rodzinnej tradycji? Czyż Ja nie porwałem Rukmini? Czy Samba nie porwał córki Durjodhana? Więc co jest złego w tym jeśli Ardżuna zrobił to samo? Ty w rzeczywistości pomagałeś Sambie w takim przedsięwzięciu. Nie pamiętasz, że to Ty przewodziłeś naszym armiom przeciwko Durjodhanie? Cóż więcej widzisz w porwaniu Subhadry przez Ardżunę? To Subhadra prowadzi rydwan. O Baladewadżi, możesz zabić Ardżunę, ale jeśli to zrobisz, Twoja siostra będzie bardzo nieszczęśliwa."


Baladewa odpowiedział: "Dlaczego nie powiedziałeś mi o tym wcześniej?” Jeśli wszyscy jesteście za małżeństwem z Ardżuną, wtedy ja również powinienem wyrazić zgodę."

Widzimy, że istnieje rozbieżność pomiędzy Kryszną i Baladewą, ale to nie była prawdziwa rozbieżności, ale jej pozór w celu pomyślnego odbycia się Ich wspólnych rozrywek.

Również w ostatnich dniach bitwy na Kurukszetra, Bhima odbył walkę na maczugi z Durjodhaną. Obaj nauczyli się walki maczugami od Baladewy Prabhu. Na początku tego pojedynku przybył tam Baladewa. Następnie, przed Baladewą, Kryszna dał sygnał Bhimie i Bhima zadał ciężki cios swoją maczugą w udo Durjodhany. Pobić kogoś poniżej pasa jest sprzeczne z zasadami walki na maczugi, ale to Kryszna poradził Bhimie aby to zrobił. W wielkim gniewie, Baladewa podniósł swoją maczugę, gotowy zabić Bhimę.

Wtedy
 Kryszna zauważył, "Dzisiaj jesteś na czas, bracie. Ale gdzie byłeś kiedy Durjodhana, Sakuni i inni zamordowali naszego kochanego bratanka, Abhimanju? Gdy ten bezbożny Durjodhana chciał spalić Pandawów żywych w szelakowym pałacu, gdzie byłeś aby ich uratować? Gdzie byłeś, aby ochronić ją gdy on i jego bracia próbowali rozebrać Draupadi w Kaurawa? Gdzie byłeś, kiedy Durjodhana zrobił Pandawom wszystkie te niesprawiedliwości? Baladewa następnie uspokoił swój gniew i opuścił scenę w milczeniu. On działał zgodnie z pragnieniem Kryszny.

Rozrywki Pana Baladewy są nieograniczone, Jego cnoty są nieograniczone i Jego miłość do Kryszny jest nieograniczona.

Gaura Premanande!

Tłumaczenie: Anandini dasi 

Korekta: Kanhaiya Lal dasa, Madhavananda dasa, Anupama dasi