Darszan dla wychowanków ISKCON'owej gurukuli |
Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża
15 stycznia 2010 [Podczas trwającego przez tydzień festiwalu Hari-katha Śrila Narajana Goswamiego Maharadża w Brazylijskim San Paulo, tuż po spacerze porannym udzielił On audiencji około dwudziestu wychowankom gurukuli, jak również innym wielbicielom. Poniżej znajduje się transkrypcja z tego darszanu:] [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Gdzie jest Prema-prajodżana? Prema-prajodżana, jak się masz? [Prema-prajodżana dasa (formalnie uczeń sannjasin Śrila Narayana Goswamiego Maharadża, o imieniu Aranja Maharadża):] W porządku Gurudewa, dzięki Twojej łasce mogłem tutaj przyjechać. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Czy twoja żona rozwiodła się z Tobą? [Prema-prajodżana dasa:] Nie. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Chcę aby ona rozwiodła się z Tobą, albo abyś ty rozwiódł się z nią. Nie porzuciłem nadziei, że ty kiedyś ponownie wrócisz. [Prema-prajodżana dasa:] Dzięki Twojej łasce, w ostatniej chwili przed festiwalem dostałem bilet. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] To jest w porządku, ale chcę abyś się rozwiódł. Ty lub ona powinniście wystąpić o rozwód. [Prema Prajodżana dasa:] Rozumiem. "Apane na kaile dharma sikhana na yaya, ei ta’ siddhanta gita-bhagavate gaya." [Jeśli ktoś osobiście nie praktykuje służby oddania, nie może nauczać jej innych. Konkluzję tę w istocie potwierdza cała Gita i Bhagavatam. (Śri Caitanya-caritamrta, Adi-lila 3.21)] [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Nie trać swojego życia. Bądź całkowicie dla mnie. Nie wiem dlaczego, będąc tak uczonym, wiedząc wszystko, wpadłeś do ciemnej studni i tam nadal jesteś. Podaliśmy Ci linę. Prosimy trzymaj się jej. [Śripad Madhava Maharadża:] Teraz wychowankowie gurukuli mogą zadawać swoje pytania. [Brajanath dasa:] Pozwólcie im podejść bliżej. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Czy liderzy ISKCON powiedzieli wam, że jeśli pójdziecie zobaczyć Narajana Maharadża, to nie macie po co wracać do ISKCON'u? [Wielbiciel:] Nie, Śrila Maharadż, nie powiedzieli tego. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Czy bierzesz udział w moich wykładach? [Wielbiciel:] Tak. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Tak, powinieneś uczestniczyć. ISKCON nie może dać Ci tego, co my dajemy. [Wielbiciel (inicjowany przez Śrila Narajana Goswamiego Maharadżę):] Gurudewa, mam pytanie. Ponoć zawsze powinniśmy szanować naszych rodziców, pod każdym względem. Chciałbym wiedzieć, jaki rodzaj postawy powinniśmy posiadać, jeśli nasi rodzice nie są przychylni lub nawet jeśli popełniają obrazy przeciwko Twoim lotosowym stopom? [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Czy słyszałeś o Prahladzie Maharadżu? On był bardzo tolerancyjny, nawet wówczas gdy jego ojciec próbował go zabić. Dobrze że, przynajmniej twój ojciec nie mówi, że cię zabije. Lepiej jest czekać i tolerować ich zachowanie, ale nie bądź wykolejeńcem. Musisz być bardzo silnym tak jak Prahlada Maharadża - nawet bardziej. Oczywiście nie możesz być bardziej tolerancyjnym niż Prahlada Maharadża był, ale próbuj. Co wychowankowie ISCKON'owej gurukuli chcą powiedzieć? [Wielbiciel:] Śrila Gurudewa, wielu z nas chłopców i dziewcząt urodziło się i mieszkało na farmie niedaleko stąd. Chodziliśmy tutaj do gurukuli i spędziliśmy tutaj nasze dzieciństwo. Dzisiaj to miejsce jest bardzo zdegradowane, tak że wielu wielbicieli, którzy tutaj mieszkali przez wiele lat, nie odczuwa już żadnego smaku w bhakti i są obraźliwi w stosunku do Ciebie. W naszych sercach jesteśmy tacy jak to miejsce. Kiedykolwiek wracamy tutaj z innego miejsca, czujemy się jakbyśmy powrócili do domu. Czy jest coś cokolwiek moglibyśmy zrobić, aby zmienić postawę tych wielbicieli? Czy to jest w porządku aby zrobić coś w celu ich zmiany? [Prema-prajodżana dasa:] Pytasz, czy jest możliwość aby w jakiś sposób wpłynąć na wspólnotę tutaj? [Wielbiciel:] Tak. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Zostały opublikowane cztery książki opisujące moją relację z moim siksa-guru, Śrila A.C. Bhaktiwedantą Swamim Maharadżą (Ich Trwała Relacja; Mój siksa-guru i prija bandhu; Nasi Guru - jednym w Siddhancie, jednym w sercu), jak również książka z jego listami do mnie (pt: "Listy z Ameryki"). Powinniście spróbować przeczytać im to. [Prema-prajodżana dasa:] Kiedy ci, którzy są przeciwko przeczytają te książki i zrozumieją Jego relację (związek) z Śrila Prabhupadem, mogą się zmienić. [Śripad Madhava Maharadża:] Śrila Bhaktiwedanta Swami Maharadża, napisał te listy własnoręcznie i w tych listach powiedział On o Ich relacji.* [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] W rzeczywistości, oni nie posiadają takiego szacunku dla Śrila Bhaktiwednaty Swamiego Maharadża, jaki ja posiadam. Oni nie mogą gloryfikować Go prawidłowo, tak jak ja to robię. Oni praktycznie nic nie wiedzą na temat jego chwał. Oni nawet nie potrafią wyjaśnić definicji bhakti. Czy wy możecie wyjaśnić? Byliście tutaj przez tak wiele lat. Wiem, że nie wiecie nic o tym. Jeśli chcecie pieniędzy, to pozostańcie w ISCKON, jeśli chcecie bhakti, wtedy pod każdym względem przyjdźcie do mnie. Dam wam bhakti. Jest jeszcze jedna rzecz, którą chcę powiedzieć. Około półtorej miesiąca temu, przybyła do mnie (w Govardhana) delegacja ISCKON członków GBC w osobach: Śripad Gopal Kryszna Maharadża, Śripad Lokanatha Maharadża, Śriman Bhadri-narajana dasa, Śriman Rawindra-swarupa dasa, Śriman Anuttama dasa i powiedzieli: "Zrobiliśmy tak wiele złych rzeczy. Prosimy wybacz nam, prosimy wybacz nam, prosimy wybacz nam. Chcielibyśmy mieć z Tobą tą samą relację, którą mieliśmy wcześniej." Powiedziałem im: "Jestem bardzo szczęśliwy słysząc to. Jestem gotów. Chciałbym móc wejść do waszych matha (świątyń) i mówić hari-katha i wy powinniście uczestniczyć w moich wykładach w moich matha oraz uczestniczyć wszędzie w moich festiwalach. W ten sposób powinniśmy być zjednoczeni. Zapytałem: "Czy wiecie, że wasz Gurudewa przyjął sannjasę w Śri Keśawadżi Gaudiya Matha? Jestem tego świadkiem. W czasie Jego ceremonii sannjasa, uczyłem Go jak nosić szaty sannjasińskie, przygotowałem dla Niego dandę i asystowałem mu na wszelkie inne sposoby. Miałem z nim relację od 1946 roku." Powinniście wiedzieć, że prawie dziewięćdziesiąt procent sannjasinów ISCKON przyjęło życie grhasthów, a nawet wystąpili przeciwko ISCKON i zabrali mnóstwo pieniędzy? Z drugiej strony, upadek wśród moich sannjasinów jest wielką rzadkością, tylko kilku upadło. Praktycznie on jest jedynym, który upadł (wskazując na Prem-prajodżana dasa). On jest czarną owcą wśród moich sannjasinów. [Śripad Madhava Maharadża:] Jednakże on nie jest przeciwny bhakti. On nie jest przeciwny wielbicielom i oddaniu. On jest w linii. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Doceniam go, ponieważ pomimo tego, że trochę poszedł w dół, on jest bardzo silny w siddhancie i zawsze podąża za mną, gdziekolwiek się nie udam. Podczas gdy w ISCKON, tak wielu sannjasinów porzuciło ścieżkę czystej bhakti. Mam nadzieję, że wkrótce on wróci [do sannjasy i będzie w pełni mój]. [Prema-prajodżan dasa:] Jestem tutaj. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Czy nie jest ci wstyd? Czy nie jesteście zawstydzeni? [Bradżanatha dasa:] Właśnie przyjechało więcej wychowanków gurukuli. (Do wychowanków gurukuli) Powinniście głęboko rozważyć to, czego chcecie, pieniędzy, czy czystej bhakti. Jeśli chcecie czystej bhakti, wtedy uczestniczcie w moich wykładach, bez względu na koszta. [Wielbiciel:] Jesteśmy tacy młodzi, a w tym świecie jest tak wiele rzeczy, które nas ciągną. Majia jest bardzo silna. Jaką masz dla nas radę, aby być silnymi i móc rozwijać się w bhakti? [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Jeśli pada silny deszcz, możecie schronić się pod parasolem. Czy rozumiecie? Podobnie jeśli przyjmiecie schronienie czystego Waisznawy, wtedy w bardzo prosty sposób możecie być chronieni przed Majią. Czy ktoś chce jeszcze o coś zapytać? [Wielbiciel:] Gurudewa, co się stanie jeśli nie będzie towarzystwa wielbicieli tam gdzie żyjemy? [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Bez dobrego towarzystwa nie osiągniecie czystej bhakti. Możecie intonować Święte Imię, ale to będzie bardzo trudne aby intonować je prawidłowo bez dobrego towarzystwa. [Wielbiciel:] Co możemy zrobić jeśli nie posiadamy dobrego towarzystwa? [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Powinniście wszyscy jak najszybciej udać się pod parasol potężnego Wisznuity (Waisznawy). Powinniście wiedzieć, że wszyscy moi zachodni sannjasini i tysiące moich brahmaczarinów pochodzą z ISCKON, byli tam trzydzieści, dwadzieścia pięć, dziesięć lub pięć lat. Oni byli tak bardzo przyciągani do słuchania moich wykładów, że przyszli do mnie i przyłączyli się. [Wielbiciel:] Wczoraj miałem sen i Ty tam byłeś. Bardzo się bałem w tym śnie i obudziłem się z tym strachem w moim sercu. Chciałbym zapytać czy strach jest normalnym uczuciem? Bałem się, ponieważ wszyscy moi bliscy przyjaciele i ludzie, na których mi bardzo zależy, i którzy są ważni w moim życiu, są w ISCKON. Boję się, że pewnego dnia, kiedy przyjmę schronienie u Twoich lotosowych stóp, będę bardzo mocno dyskryminowany przez nich (będą mi przeciwni). [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] W swoim dzieciństwie, kiedy dorastałeś, czy nie posiadałeś głębokiej więzi ze swoim ojcem, matką, siostrą i innymi krewnymi? [Wielbiciel:] Tak. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] A teraz w gurukuli masz jeszcze silniejszy związek z liderami ISCKON i z innymi wielbicielami. Czy rozumiesz? Podobnie poprzez przyjście do mnie, możesz ponownie porzucić swoje teraźniejsze związki, dla tych jeszcze lepszych. Każdy pragnie sukcesu w swoim życiu, a największym sukcesem jest czysta bhakti. Jeśli chcesz bhakti, szczególnie tej czystej bhakti, wtedy przyjdź do mnie. Czy znasz definicję bhakti? Wiem, że nie możesz jej wyjaśnić: anyabhilasita sunyam
["Kultywowanie czynności, które przeznaczone są wyłącznie dla przyjemności Śri Kryszny, innymi słowy, które są niezakłóconym potokiem służby dla Śri Kryszny, wykonywanej poprzez wszelkie wysiłki ciała, umysłu, mowy i poprzez wyrażanie różnych duchowych uczuć (bhava), które nie są przykryte poprzez gjanę (wiedzę mającą na celu bezosobowe wyzwolenie) i karmę (czynności wykonywane dla owoców), oraz która pozbawiona jest wszystkich innych pragnień niż dążenie aby przynieść szczęście Śri Krysznie, nazywane jest uttama-bhakti, czystą służbą oddania." (Śri Bhakti-rasamrta-sindhu 1.1.11)] Czy przyjdziecie odważnie (śmiało) na mój wieczorny wykład? Wszyscy z was? [Wielbiciele:] Tak. [Bradżanatha dasa:] Wszyscy oni przychodzą codziennie. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Przyjdźcie dzisiaj na mój wieczorny wykład, będzie tam wyjaśniana definicja czystej bhakti. W czystej bhakti nie ma anyabhilasita, nie ma żadnego innego pragnienia niż pragnienie zadowolenia Kryszny. (Do Prema-prajodżana dasa) Proszę wyjaśnij w skrócie ten werset. [Prema-prajodżana dasa:] Śrila Gurudeva mówi, że ważne jest, aby zrozumieć definicję czystej bhakti. W skrócie takie jest znaczenie tego wersetu: Czysta bhakti jest nieustanną, nieprzerwaną kultywacją poprzez wszystkie aktywności ciała, umysłu, słów i duchowych uczuć, które przeznaczone są wyłącznie dla korzyści Śri Kryszny, które są całkowicie wolne od wszystkich innych pragnień i które nie są zanieczyszczone poprzez karmę (czynności dla owoców), gjanę (wiedzy o tym jak osiągnąć wyzwolenie) oraz przez jogę i inne rzeczy. [Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Prawie wszyscy liderzy ISCKON są anyabhilasita, co oznacza, że posiadają oni pragnienia inne, niż pragnienie bhakti. Oni chcą pieniędzy i również bhakti. Ich status może być nazwany bhakti, ale to jest "adhama-bhakti", czyli najniższej klasy bhakti. Dlatego proszę was wszystkich, nie traćcie swojego cennego czasu. Starajcie się osiągnąć czystą bhakti. Dziękuję bardzo.
[*Przypis końcowy - Śastry zakazują sannjasinom (osobom, które przyjęły wyrzeczony porządek życia) aby ponownie stali się głowami rodzin. Jednakże redaktor tego artykułu hari-katha miał pewne zastrzeżenia dotyczące publikowania tej części darszana. Wyraził on swoje obawy Śrila Narajanowi Maharadży, który odpowiedział: "Dlaczego chcesz publikować moje słowa tylko wtedy, kiedy kogoś chwalę? Cała moja rozmowa z Prema-prajodżana musi zostać opublikowana. Skarciłem go. Guru posiada prawo aby ganić, inni się nauczą jeśli to zostanie opublikowane.]
Dodatek Tłumaczenie i komentarz Śri Wiszwanatha Czakrawati Thakura do Bhagavad-Gity 7:16
catur-vidha bhajante mam
O najlepszy spośród dynastii Bharatów, istnieje cztery rodzaje pobożnych ludzi, którzy pełnią Moje bhadźana; Strapieni (artta), ciekawi (dżigjastu), poszukujący bogactw (artharthi) i ludzie wiedzy (gjani). SARARTHA-VARSINI "Więc kto pełni Twoje bhadźana?" W odpowiedzi na to pytanie Bhagawan wypowiada tę ślokę rozpoczynając ją słowami catur-vidha. Sukrta odnosi się do tych, którzy wielbią Mnie i podążają zasadami i regulacjami varnaśramadharmy. Artta odnosi się do osób strapionych, którzy cierpią z takich powodów jak choroby, i którzy wielbią mnie aby doznać ulgi i móc odetchnąć. Dzigjastu oznacza tych, którzy wielbią Mnie pragnąc atma-gjana (wiedzy na temat własnego ja) lub wiedzy naukowej na temat śastr poprzez studia nad gramatyką. Artharthi odnosi się do tych, którzy wielbią Mnie pragnąc cieszyć się przyjemnościami tego świata, takimi jak posiadaniem ziemi, posiadaniem słoni, koni, pięknych kobiet, złota, lub zadowalać się na Swarga. Gjani, którzy posiadają czyste serca również Mnie wielbią. Z pośród tych czterech rodzajów ludzi, pierwsze trzy to sakama-grhasth'owie, głowy rodzin (domownicy), którzy posiadają pragnienie cieszenia się korzyściami (owocami pracy) a czwarty rodzaj to grupa składająca się z niskamasanyasis (wyrzeczonych, którzy podejmują się bezinteresownych działań). Te cztery typy osób posiadają kwalifikacje do pełnienia pradhanibhuta bhakti, czyli procesu w którym bhakti dominuje nad karmą, gjaną, itd. Pierwsze trzy typy osób pełnią karma-miśra bhakti, czyli bhakti wymieszaną z karmą, a czwarty typ osób spełnia gjana-miśra bhakti, bhakti wymieszaną z gjaną. Później w śloce: sarva-dvarani samyamya (Gita 8.12), będzie wyjaśniona joga-miśra bhakti. Jednakże, kewala-bhakti, która pozbawiona jest karmy lub gjany, jest wyjaśniona w siódmym rozdziale: mayy asakta-manah partha (Gita 7.1). Kewalabhakti będzie również opisana później w dwuch ślokach: ananyecetah satatam (Gita 8.14) i mahatmans tu mam partha (Gita 9.13). W środkowych sześciu rozdziałach Gity, Śri Bhagavan objaśnił dwa typy bhakti: pradhani-bhuta i kewala. W trzecim procesie, który nazywany jest gunibhuta bhakti, bhakti jest obecna do pewnego stopnia ale jest zdominowana przez karmę, gjanę i tak dalej. To jest proces, który karmici, gjani i jogini wykonują po prostu w celu osiągnięcia doskonałości w swoich odpowiednich próbach. Nie mogą one być nazywane bhakti, ponieważ są one zdominowane karmą lub gjaną, itp, ale nie przez samą bhakti. Pradhanyena vyapadeśa bhavanti jest nazwą nadaną czemuś zgodnie z jego dominującym elementem. Zgodnie z tą zasadą logiki (nyaya), takie procesy nazwane są poprzez ich odpowiednią dominującą naturę: karma, gjana i joga. Te procesy nie są w kategoriach bhakti, ponieważ bhakti nie jest w nich dominująca. Rezultatem sakama-karmy jest Swarga, rezultatem niskama-karmy jest gjana. Rezultatem gjany i jogi jest moksa. Wreszcie, rezultat dwóch typów bhakti pradhanibhuta i kewala będzie wyjaśniony. W pradhani-bhuta bhakti, ci którzy są strapieni (artta), ci którzy pragną wiedzy (mają ambicję do zdobycia wiedzy) (dżigjastu) oraz, ci którzy poszukują bogactw (artharthi) - pełnią karma-miśra bhakti, to jest bhakti, która jest wymieszana z karmą. Dlatego nazywani są oni sakama-bhaktami. Jedynym rezultatem tego typu bhakti, jest spełnienie czyichś pragnień materialnych. W związku z wyższą naturą obiektu ich wysiłków (obiektu ich bhakti), ostatecznie osiągają oni moksa, np. salokya, która jest scharakteryzowana poprzez dominację szczęścia i majestatyczności (aiśwarja). Oni nie upadają tak jak karmici, którzy upadają po cieszeniu się przyjemnościami na Swarga. O tym jest powiedziane później w: yanti mad-jadżino pi mam (Gita 9.25) Rezultat czwartego typu osób gjana-miśra bhakti, jest wznioślejszy niż rezultat karma-miśra bhakti. Ci, którzy pełnią gjana-miśra bhakti osiągają śanta-rati, tak jak czterej braci Kumarów, prowadzeni przez Sanakę. Dzięki specjalnej łasce Śri Bhagavana i Jego bhaktów, ten typ bhakti kulminuje w premotkarsa, doskonałości premy, którą możemy dostrzec w osobach takich jak Śukadeva Goswami. Kiedy karma-miśra bhakti staje się niskama (bezinteresowna), rezultatem jej będzie gjana-miśra bhakti, która została już opisana. Czasami osoba, która pełni gjana-miśra bhakti lub karma-miśra bhakti, osiąga prema w nastroju dasya (służebnym) i tym podobnym, w związku z ich intensywnym pragnieniem, które zostało rozwinięte poprzez przebywanie w towarzystwie bhaktów, którzy posiadają dasyabhava, itp. Jednakże, ten rodzaj premy jest zdominowany przez nastrój aiśwarja (bogactwo i majestatyczność). Rezultatem śudha, ananya, akincana i uttama-bhakti, itp., które są wolne od gjany i karmy i ich różnych odnóg, jest osiągnięcie pozycji ukochanych towarzyszów Krsny w dasya-bhava, sakhya-bhava i tak dalej. O tym zostało powiedziane w wielu miejscach, w Śrimad Bhagavatam. Koncepcja sadhya-bhakti również była pokrótce wyjaśniona w tym komentarzu. |