O Raganuga-bhakti [Część 2] |
Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża
O Raganuga-bhakti Dyskusje z GBC o książce: Raga-wartma-ćandrika [Część 2] Mathura, Indie: 1991 W pierwszej śloce Wilapa-kusumanjali, Śrila Raghunatha dasa Goswami stwierdza, że chociaż mąż Rupy Mandżari jest nieobecny, on widzi znak na jej wargach. Jak to się mogło stać? To nie jest tak, że Kryszna pocałował Rupę Mandżari. On pocałował Śrimati Radhikę i dlatego Radhika ma ten znak na Swoich wargach, ale znak natychmiast się zamanifestował na wargach Rupy Mandżari. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Pytałem ciebie o to w Bombaju. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Znaki na twarzy albo ciele Śrimati Radharani nie pojawiają się u Lality i Wiśakhi, ale wszystkie pojawiają się u mandżari. Jesteśmy zwolennikami Rupy Goswamiego, który jest Rupą Mandżari. Myślę, że w ciągu całego twojego życia nie zapomnisz tego nauczania. Ktoś mógł przyjąć tylko anuszthaniki (formalne) diksza, myśląc: "Tak wiele innych osób otrzymało diksza, więc też powinienem otrzymać." Przy jagji ogniowej ktoś może otrzymać świętą nić, kanti-mala (naszyjnik z tulasi) i tak dalej, ale może nie otrzymać instrukcji na temat wewnętrznego nastroju diksza, który tworzy prawdziwe diksza. Diksza przychodzi stopniowo, nie za chwilę; proces otrzymywania diksza ma miejsce w ciągu długiego czasu. Kiedy ktoś ma odpowiedni potencjał samskar z poprzednich wcieleń, łatwo przyjmie diksza i proces dokona się szybko, ale bez poprzednich samskar proces będzie się opóźniał. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Chyba, że dostaje się towarzystwo Waisznawów raganuga. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Uczeń również musi być kwalifikowany. Jeśli uczeń nie ma dostatecznych samskar i nie posiada jeszcze żadnego gorliwego pragnienia, nie będzie w stanie właściwie otrzymywać tych prawd od jego diksza-guru, który może być bardzo kwalifikowany, ale może nie mieć wystarczająco czasu, by wyszkolić go w tym temacie. Następnie, kiedy pojawia się gorliwe pragnienie czynienia postępu, uczeń nie zmienia swojego gurudewa, ale konieczne się staje przyjęcie przez niego siksza-guru. Czasami uczeń będzie preferował swojego siksza-guru, albo będzie traktował obu guru jednakowo, stosownie do ich kwalifikacji. Stopniowo usłyszy o wszystkich tych tematach. Jeśli czyjś diksza-guru jest obecny, uczeń otrzyma wszystkie te rzeczy od niego. Albo jego gurudewa z zadowoleniem poleci mu, by słuchał od innej osoby, jak w przypadku Śri Śjamanandy Prabhu, Śrila Narottamy dasa Thakura i Śri Śriniwasa Aćarji. Jak wcześniej wspomniałem, jeśli ktoś ma gorliwą chęć z powodu swoich samskar nabytych w poprzednich wcieleniach albo samskar z obecnego wcielenia, zacznie przeszukiwać śastry - czytając i słuchając - zwłaszcza tych śastr lub komentarzy napisanych przez Śrila Rupę Goswamiego i jego zwolenników, Waisznawów z linii rupanuga. Jakie jest faktyczne znaczenie rupanuga? W swoich książkach, Śrila Rupa Goswami opisał, w tatasztha-bhawa, różne rasy. Czy znasz znaczenie tatasztha? Śripad Tamal Kryszna Goswami: Graniczny. Śripad Madhawa Maharadża: Neutralny. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Napisał z neutralnej pozycji o wszystkich rasach: śanta, dasja, sakhja, watsalja i madhurja. Jeśli ktoś gorliwie pragnie któregoś z tych nastrojów, będzie raganuga-bhaktą, ale nie rupanuga. Jaka jest rupanuga? Nawet, jeśli ktoś podąża za Udźdźwala-nilamani, może być raganuga, ale nie rupanuga. Będzie rupanuga kiedy podąży właśnie tą ścieżką, na której Śrila Rupa Goswami (w formie Śri Rupy Mandżari) służy Radzie i Krysznie, głęboko medytując o cechach i bhawie, które posiada Rupa Mandżari służąc Im. Śripad Madhawa Maharadża: Wszyscy rupanuga-bhaktowie są raganuga, ale nie wszyscy raganuga są rupanuga. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Sadhaka będzie musiał poszukać w śastrach w jaki sposób otrzymać te nastroje. Będzie słuchał od rupanuga Waisznawy, który poleci mu, by przeczytał Śrimad-bhagawatam, Udźdźwala-nilamani, Kryszna-karnamritę, Radha-rasa-sudha-nidhi, Dźajadewy Goswamiego, Gita-gowindę i książki Ćandidasa, Widjapatiego i innych. Rupanuga Waisznawa pouczy go także, by szukał tylko tej bhawy, do której posiada gorące pragnienie. Będzie wiedział o wszystkich (sakhja, watsalja, madhurja), ale będzie musiał służyć tylko w jednym nastroju, nastroju jego sthaji-bhawy (trwałego konstytucyjnego nastroju). Sthaji-bhawa zamanifestuje się tylko gdy prema jest już osiągnięta, ale gorliwe pragnienie tej sthaji-bhawy osiąga się wcześniej. Prawdziwe gorące pragnienie nie zmieni się w tym albo jakimś przyszłym życiu - to nazywane jest gadha-samskarą *). Jeśli ktoś ma prawdziwe gorące pragnienie, tak jak Śrila Rupa Goswami, jego gorące pragnienie dla szczególnego sthaji-bhawa nigdy nie zmieni się w żadnym wcieleniu. Ono zawsze pozostanie takim samym. Maharadża Bharata osiągnął stan bhawy, ale nie wiadomo, w której rasie. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Bhagawatamritam podaje, że osiągnął jeden z rodzajów Waikuntha-bhawy. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Tylko dasja-bhawę. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Tak, dasja-bhawę. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Śanaka, Sananda, Sanatana i Sanat Kumara mają swoją sthaji-bhawę w śanta-rasie. Chociaż mogą wypowiadać całe Śrimad-bhagawatam. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Jak to możliwe? Pamiętam, że wcześniej zadawałem ci to pytanie. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Mogą tak działać z neutralnej pozycji. Wiedzą wszystko o różnych rasach, ale nie mają bezpośredniego doświadczenia tych ras. Śripad Tamal Kryszna Goswami: A jak to jest z Śukadewą Goswamim? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Śrila Śukadewa Goswami ma jakieś bezpośrednie doświadczenie, ponieważ on jest śuką… Śripad Madhawa Maharadża: Papugą… Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Jest papugą Śrimati Radhiki, więc posiada sthaji-bhawę we Wradży. Śripad Tamal Kryszna Goswami: To jest bardzo istotne, że powiedziałeś o Śukadewie Goswamim. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Jako papuga Śrimati Radhiki, siada na gałęziach tamala albo drzew kadamba. Ogląda poufne rozrywki Radhiki i Kryszny i staje się bardzo, bardzo zadowolony. Chociaż, nie może służyć jak Rupa Mandżari. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Więc jakiego rodzaju jest jego bhawa? Ogląda wszystkie rozrywki. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Zostało powiedziane w śastrach, że ma śanta-bhawę. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Ponieważ jest neutralny. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Ale jest we Wradży a tam nie ma żadnej śanta-bhawy we Wradży. Będziemy musieli rozważyć, którą właściwie posiada rasę. Kiedy rano Śrimati Radhika i Śri Kryszna jeszcze śpią, ten Śuka papuga mówi tak wiele rzeczy, by Ich obudzić. Śripad Tamal Kryszna Goswami: To nie jest śanta-bhawa… Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Tak, to nie jest śanta-bhawa. Śripad Tamal Kryszna Goswami: On musi mieć wszystkie. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Będziemy musieli rozważyć wszystkie te prawdy. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Dlaczego jest powiedziane, że ma śanta-bhawę? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Dla bhaktów w śanta-rasie. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Zewnętrznie tak to wygląda. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Ale… Śripad Tamal Kryszna Goswami: Ale tak właściwie nie jest. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Krowy we Wradży mają watsalja-bhawę, więc z pewnością Śuka nie może być w śanta-rasie. Aby zilustrować tok poszukiwań w celu osiągnięcia owocu własnego prawdziwego, gorliwego pragnienia, Śrila Wiśwanatha Ćakrawarti Thakura daje przykład człowieka, który gorąco pragnie napić się mleka. Widząc jakieś mleko pragnie go skosztować, więc musi przejść przez proces, by je osiągnąć. Może się spytać kogoś, kto pije mleko, jak ta osoba je pozyskała. Gdy go wypyta nabędzie krowę, upewniając się, że krowa ma cielę, ponieważ dopóki krowa nie ma cielaka, nie może dawać mleka. Wtedy zaprowadzi krowę z cielakiem do swojego domu, gdzie oczyści wymiona krowy wodą albo ghi i przyprowadzi cielaka do picia. Kiedy cielę się napije mleka, człowiek umyje wymię krowy, po czym ją wydoi. Następnie, postawi mleko na ogniu, do zagotowania. I jeśli chce to gotowane mleko posłodzić, doda cukru i dla dodatkowego smaku doda wody różanej , kewry (ekstraktu wydestylowanego z kwiatu Pandanus, którego używa się w kuchni indyjskiej do przyprawiania napojów i deserów), kamfory i tak dalej. Podobnie, chociaż sadhaka z prawdziwym palącym pragnieniem nie wymaga rozważania śastr, by przekonać się do bhakti, również zastosuje te śastry, które dadzą mu wejście w proces prowadzący do jego celu. Śrila Wiśwanatha Ćakrawarti Thakura mówi nam, że kiedy ktoś ma faktycznie gorliwe pragnienie w raganuga-bhakti, także pójdzie za procedurami waidhi-bhakti - chociaż jego bhakti nie będzie waidhi-bhakti. Zajmie się dziewięcioma procesami bhakti, mianowicie śrawanam, kirtanam, smaranam wisznu, pada-sewanam i tak dalej. Od samego początku uważnie wykona guru-ćaranaśraję (przyjmując schronienie u lotosowych stóp Śri Guru) i będzie wiernie mu służył w wiśrambha-bhawie. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Jakie jest znaczenie wiśrambha-bhawy? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Oznacza 'rezygnację z wszelkiego strachu'. Strach spowodowany respektem i czcią nie jest obecny. Uczeń będzie służył swojemu guru jak przyjaciel od serca. Nie będzie myślał: "Jestem bardzo nisko, a on jest bardzo wysoko." Raczej zdecyduje, "On jest mój i ja jestem jego." Podaje się analogię młodego syna, który widząc swojego ojca siedzącego wyżej od niego, nie przejmuje się siedzeniem na ziemi. Natychmiast zerwie się na równe nogi i usiądzie u niego na kolanach. Wtedy będzie głaskał ramię swojego ojca, klepał go po twarzy i dotykał jego ramienia albo trzymaj jego rękę, służąc mu z wielką miłością. Ponadto, osoba kwalifikująca się z prawdziwym gorącym pragnieniem, z większą nawet miłością niż ten młody syn, będzie służyła swojemu gurudewie, od którego zebrała te pochwycone przez niego prawdy i nastroje, które teraz posiada. Ten typ serdecznej służby jest niezbędny. Guru-ćaranaśraja oznacza: 'przyjęcie schronienia samo-oświeconego guru'. To jest pierwszy z sześćdziesięciu czterech elementów służby oddania. Następnie, podążając za instrukcją drugiego elementu, ktoś przyjmuje od niego inicjację diksza. Śri Bhakti-rasamrita-sindhu opisuje te sześćdziesiąt cztery praktyki służby oddania, z których pięć pierwszych odnosi się do relacji z guru. ["Na ścieżce uregulowanej służby oddania, należy stosować następujące elementy: (1) Należy przyjąć bona fide mistrza duchowego. (2) Należy przyjąć od niego inicjację. (3) Należy mu służyć. (4) Należy otrzymywać instrukcje od mistrza duchowego i zadawać mu pytania w celu nauczenia się służby oddania. (5) Należy podążać śladami poprzednich aćarjów i podążać za wskazówkami dawanymi przez mistrza duchowego."] Raganuga-bhakta idzie tymi samymi procedurami, ale jego bhawa (nastrój) zmienił się na zgodny z waidhi-bhakti. Uczeń waidhi-bhakti usiądzie niżej i modli się do swojego gurudewa ze złożonymi dłońmi: "Gurudewa, proszę wydaj mi rozkaz. Jaką służbę mam wykonać?" Wtedy, gdy otrzymuje rozkaz, jako służący, taki uczeń wykona służbę. Z drugiej strony, 'osoba z palącym pragnieniem' będzie służyć w nastroju, który poprzednio opisałem: bez strachu i bez odczucia odrębności. Będzie zdecydowanie widział: "Jestem jego…" Śripad Madhawa Maharadża: "I on jest mój." Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Raganuga Waisznawa podąża za wszystkimi odnogami waidhi-bhakti, ale… Śripad Tamal Kryszna Goswami: Jaka jest różnica? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Nastrój jest inny. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Inny nastrój. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Jeśli ktoś odrzuci praktyki waidhi, nie będzie w stanie wejść w raganuga. Jego gorliwość będzie powstrzymana. Więc musi podążać. Dla osoby, która ma faktyczną palącą potrzebę i chce pójść procesem raganuga-bhakti, Śrimad-bhagawatam mówi, że Bhagawan przychodzi do niego w formie zarówno ćaitja-guru i diksza-guru. W związku z tym powinniśmy wiedzieć, że guru jest akhanda-tattwą (kompletną, niepodzielną zasadą guru), manifestacją Nitjanandy Prabhu, Baladewy Prabhu. Ponieważ gurudewa daje wszystko co Nitjananda Prabhu i Baladewa Prabhu przyszli tu dać i ponieważ wszystkie jego instrukcje są Ich, jest uważany za Ich manifestację. Jest to oznajmione w Bhagawad-gicie (10.10): teszam satata-juktanam bhadźatam priti purwakam dadami buddhi-jogam tam jena mam upajanti te ["Tym, którzy wykonują bhadźana dla Mnie z miłością, tęskniąc do Mojego wiecznego towarzystwa, daję inteligencję, która do Mnie ich prowadzi."] Jeśli dusza podporządkuje się Krysznie i posiada czyste palące pragnienie, jeśli ma czyste serce i dostateczne samskary, Pan wyjawia wszystko w jego sercu (dadami buddhi-jogam) jako ćaitja-guru. Kryszna oznajmia w Bhagawad-gicie, "Daję mu mądrość, by osiągnął Moją bhakti." Nie daje tego otwarcie, daje to w sercu. Błogosławi Swojego wielbiciela sphurti (wewnętrzną wizją), inspirując go od wewnątrz i osobiście manifestuje w jego sercu wszystkie siddhanty. Także w formie, diksza-guru albo siksza-guru, daje instrukcje zewnętrznie. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Mówisz, że dyktuje w sercu? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Tak. Dyktuje w sercu. Oczywiście. Ludzie mogą widzieć, że ten wielbiciel nie ma żadnego guru i zastanawiają się: "Skąd on to wie?" Tutaj jest odpowiedź. Kryszna dyktuje wszystko, manifestuje Się od wewnątrz, czy to ktoś inny widzi, czy też nie. Czasami doświadczałem tego sam. Coś czuję wewnątrz siebie - nie przeczytałem, ani nie zobaczyłem, ani nie usłyszałem pewnego faktu, chociaż czasami bardzo piękne rzeczy pojawiają się w moim sercu. Być może też miałeś to doświadczenie? Na pewno będziesz miał to doświadczenie ponieważ, kto służy swojemu gurudewie z pewnością otrzyma tę realizację. Nawet jeśli gurudewa nie jest w zasięgu naszego wzroku i tak zamanifestuje wszystkie te prawdy. Śrila Wiśwanatha Ćakrawarti Thakura zaczyna od wskazania nam trzech kluczowych ślok z Bhakti-rasamrita-sindhu (1.294-296) za pomocą których można wejść na ścieżkę raganuga-bhakti. Oto pierwsza: krisznam smaran dźanam ćasja presztham nidźa samihitam tat tat katha ratas ćasau kurjad wasam wradźe sada ["Pamiętając Śri Krysznę i Jego ukochane towarzyszki, za którymi pragniemy podążać, w pełni będąc pochłoniętym dyskusjami o ich rozrywkach, powinno się zawsze mieszkać we Wradży. Jeśli to nie jest możliwe, wtedy powinno się zamieszkać tam w umyśle."] Oto druga: sewa sadhaka rupena siddha rupena ćatra hi tad bhawa lipsuna karja wradźa-lokanusaratah ["Na tej ścieżce raganuga, będąc urzeczonym intensywną miłością ukochanych Wradżawasich Kryszny, sadhaka powinien żyć we Wradży pod przewodnictwem tych wielbicieli, którzy przyjęli schronienie Wradżawasich (tak jak Śri Rupa, Sanatana i Raghunatha dasa Goswami), zawsze chętnym będąc by służyć im w swoim obecnym ciele fizycznym. A w doskonałym stanie swojej siddha-rupy, wewnętrznie rozumiejąc duchowe ciało, które jest odpowiednie do wykonywania prema-sewy, powinien podjąć ulubioną służbę dla Śri Kryszny zgodnie ze swoim wybranym nastrojem. Z tego powodu powinien podążać śladami wiecznych mieszkańców Wradży, takich jak Śri Radhika, Lalita, Wiśakha i Śri Rupa Mandżari."] I trzecia śloka: śrawanotkirtanadini waidhi-bhaktj uditani tu janj angani ća tanjatra widźnejani maniszibhih ["W waidhi-bhakti powinno się praktykować takie odnogi bhakti jak śrawana, kirtana i tak dalej zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Podobnie w raganuga-bhakti uczeni, którzy są wielce wykształceni w zasadach bhakti z pism doradzili wykonywanie tych praktyk."] Śrila Wiśwanatha Ćakrawarti Thakura następnie komentuje każdą ślokę, jedną po drugiej - ten temat jest bardzo głęboki. Przedyskutujmy pierwszą ślokę. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Gdzie jest ta śloka? W której to jest części Bhakti-rasamrita-sindhu? Gdzie mogę ją znaleźć? Śripad Giriradża Swami: Mogę to znaleźć. To jest na końcu Wschodniego Działu. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Możesz znaleźć to na końcu wibhaga purwa (Wschodniego Działu). Krysznam smaran oznacza 'pamiętanie Kryszny'. Samihitam nija presztham ćasja dźanam odnosi się dodatkowo do pamiętania Jego presztha. Czy wiesz co znaczy presztha? Śripad Tamal Kryszna Goswami: Moi drodzy. Ci drodzy towarzysze mogą być w dasja-rasie, sakhja-rasie, albo watsalja-rasie, a Śrila Wiśwanatha Ćakrawarti Thakura szczególnie omawia tych w madhurja-rasie. Ten kto rozwinął palące pragnienie osiągnięcia nastroju gopi zapamięta Krysznę z czasu Jego pobytu w Sewa Kundź albo w Wamsiwata. On ma śliczny uśmiech na Swojej twarzy i układa bardzo piękny flet wamsi na Swoich ustach. Jego niespokojne oczy, jak u sarny, zerkają to tu, to tam. Widząc nadchodzące gopi staje się przepełniony zachwytem i właśnie w tym momencie traci wszelką kontrolę nad Swoim ciałem, czy umysłem. Jest Samym Bogiem, jednak zapomina w tym czasie o wszystkim. Nie wie co robi, ani nawet jak wygląda. Stojąc w Swojej pozie tribhanga-lalita (potrójnego-zgięcia) wygląda prześlicznie. Wiele tysięcy gopi jest tam obecne, ale kątem Swoich oczu szuka jednej szczególnej gopi - a ta gopi się spóźnia. Wtem dostrzega z daleka Jej przybycie. Kim jest ta gopi? Śrimati Radhiką. Raganuga sadhaka medytuje o tym jak Kryszna pojawia się w tamtym czasie. To jest smaranam - pamiętanie o Krysznie ze wszystkimi tymi szczegółami, z uwzględnieniem Jego wielu zalet. W Dźajwa Dharmie przeczytaliśmy o cechach Kiśora-kryszny, który jest Kryszną w Swojej nastoletniej formie, w śringara-rasie (madhurja-rasie). Cechy Kryszny w sakhja-rasie nie są tym samym czym Jego cechy kiedy jest z gopi, a cechy Kryszny przy Nandzie i Jaśodzie też są inne. Jego cechy są inne w każdej rasie. Powinniśmy zapamiętać Krysznę ze wszystkimi cechami, którymi jest przyozdobiony w madhurja-bhawie. Powinniśmy pamiętać Go z gopi gdy próbuje oszukać je w grach hazardowych i jak je oszukuje i gdy jest oszukiwany przez nie, gdy próbują ukraść Jego flet. Pamiętajmy Krysznę i Jego prija-dźana, Jego najdroższe towarzyszki. Jakie są ścieżki gopi a zwłaszcza Śrimati Radharani? Jakie są zajęcia tych właśnie gopi, za którymi chcemy podążać z palącym pragnieniem? Tą gopi nie jest ani Radhika, Lalita ani Wiśakha. Jest nią Rupa Mandżari. Bardzo żywo interesujemy się obserwowaniem tego co ona robi. To właśnie jej nastrój chcemy przyswoić. Kiedy Śrimati Radhika jest zadowolona, wtedy sprawia to przyjemność Rupie Mandżari. Rupa Mandżari wykonuje tak wiele służb, jak przynoszenie wody w złotym naczyniu, czasami bardzo powoli i delikatnie wachluje ćamarą... Śripad Tamal Kryszna Goswami: Służy masażem? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Tak, kiedy ona widzi, że Śri Radha i Śri Kryszna są bardzo zmęczeni, służy Im odpowiednio. Uważnie będziemy obserwować tę mandźari, patrząc na to co robi i jak wykonuje swoje liczne posługi. Sposób, w jaki ktoś wkracza w te rozrywki i służbę, oparty jest na niezłomnym pamiętaniu. Dźanam ćasja - pamiętając o wszystkich gopi a zwłaszcza o tej gopi, którą jestem… Śripad Madhawa Maharadża: Zainteresowany. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Zainteresowany. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Medytując w ten sposób. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: To jest metoda raganuga-sadhana-bhadźana. Tat tat katha rataś ćaszau - To wyrażenie w tej właśnie śloce dotyczy relacji z siksza-guru, z tym premi-guru, czy raganuga-guru, którego słuchamy. Będzie on z nami omawiał sposoby służby wszystkich sakhi Kryszny, a zwłaszcza rodzaje służby Rupy Mandżari i nasze guru w sakhi-weśa (w formie sakhi). Powinno mówić się o ich rozrywkach z Kryszną, tak jak ja to czasami omawiam z wami. Taki wielbiciel zawsze mieszka we Wrindawan. Jeśli nie ma żadnej szansy, by przebywać cieleśnie we Wrindawan, z pewnością żyje tam w swoim umyśle, ale bez życia w Wrindawan, nie może osiągnąć tego rodzaju miłości. Te trzy praktyki są niezbędne: Kryszna smarana, pamiętanie o Krysznie i Jego najdroższych towarzyszkach; tat tat katha rataś ćaszau, ciągłe rozmawianie o tych rozrywkach i kurjad wasam wradźe sada, nieustanne mieszkanie we Wrindawan (jeśli nie cieleśnie, to przynajmniej w umyśle), w takich miejscach rozrywek jak Sewa Kundż, Sanketa i Dźawat, a jeśli macie kwalifikacje możecie pójść do Radha Kunda w południe. Spędzić cały dzień z Radhiką i tą gopi, do której jesteście przeświadczeni, by za nią podążać. To wszystko na dzisiaj. Być może, będę w stanie skończyć następne dwie śloki w ciągu kolejnych trzech dni. Śripad Tamal Kryszna Goswami: Będziesz mówił przez trzy kolejne dni? Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Jeśli będę kontynuował te wyjaśnienia przez kolejne kilka dni, będziecie w stanie coś zrozumieć. Jeśli będę się spieszył, dyskusja nie będzie dla was tak korzystna. (Pytanie w Bengali) Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża: Ona zadała takie pytanie: Jeśli ktoś chce żyć we Wrindawan w umyśle, czy wtedy jego ciało także się tam uda? Odpowiedź jest taka, że jego ciało automatycznie pójdzie za umysłem i przyjdzie do Wrindawan, jeśli takie jest jego wyłączne pragnienie. W przeciwnym razie, jeśli osoba nie jest tak kwalifikowana, angażuje się w inne obowiązki i myśli: "Ten inny obowiązek powinien zostać wypełniony. Ta praca powinna zostać zrobiona. Ponadto miejsce, w którym mieszkam ma tak wiele udogodnień." W ten sposób, będąc daleko, ten typ osoby będzie myślał o życiu we Wrindawan, ale osiągnie tylko nieznaczną korzyść. Ci, którzy są jak Śrila Raghunatha dasa Goswami będą myśleć: "Jeśli nie ma mnie tam w moim domu, niech nawet ktoś go spali. A co się stanie z moimi rodzicami, dziećmi i żoną jeśli pójdę do Wrindawan? Nie wiem jakim życiem będą żyli - czy będą mieli problemy i trudności, albo czy będzie u nich wszystko w porządku. To już nie jest dłużej moim obowiązkiem." Z drugiej strony, uczeń neofita może powiedzieć, "Och, mój Gurudewa kazał mi, by nauczać, więc muszę to zrobić. To jest mój obowiązek (więc nie ma potrzeby medytować o Wrindawan.)" Jednakże, kiedy nasze płonące pragnienie w pełni rozkwitnie, zapomnimy o wszystkim innym. W tym stanie żadne inne zobowiązanie nie wejdzie nam w drogę. Taki czysty wielbiciel będzie postrzegany na całym świecie jako guru. Na przykład, nawet teraz, podążamy za Śrila Rupą Goswamim i Śrila Raghunathem dasą Goswamim jak za naszymi guru. I co głosimy? Głosimy tylko ich słowa. Głosimy słowa naszego Gurudewa. Jeśli inni zobaczą, że słowa Tamala Kryszny Maharadża i słowa Giriradża Maharadża są naprawdę słowami Śrila Bhaktiwedanty Swamiego Maharadży - jeśli będą widzieli, że wasze słowa są poprawne w linii (zgodne z guru i guru-parampara) - będą zobligowani przyjąć wszystkie wasze instrukcje. Wtedy nie będzie żadną szkodą nauczanie albo wykonywanie jakiejś innej sewy; to będzie prawdziwe nauczanie. Jednakże nie wiem jak wiele wcieleń zajmie wam by wejść w ten stan. Pewnego dnia będziecie zmuszeni zostawić wasze obecne nauczanie i stać się kwalifikowanymi, by wejść na Golokę Wrindawan, gdzie nie ma żadnego nauczania, tylko służba. Wtedy, stamtąd, jak przyszedł Śrila Rupa Goswami ze Śri Ćajtanją Mahaprabhu, będziecie mogli też wrócić i nauczać z waszym mistrzem duchowym. [ ciąg dalszy nastąpi…] [*) Przypis końcowy: (z Dźajwa-dharmy Śrila Bhaktiwinoda Thakura, Rozdział 28, Część 2): Wradżanatha: Gurudewa, które gadha-samskara, głębokie wrażenie, odnosi się do bycia 'zaabsorboawanym medytacją'? Goswami: Mój synu, usidlony przez naturę materialną, zostałeś złapany w cykl powtarzających się narodzin i śmierci, wypracowując zgromadzone reakcje twojej karmy. W tym mechanizmie, dwa typy samskar - praktana, przeszłego życia i adhunika, z obecnego życia - pomogły uformować twoją umysłową budowę, temperament i medytację. Pierwotnie, twoja dusza posiadała czystą świadomość i naturę by stać się zanieczyszczoną. Jednakże, teraz twoje poprzednie duchowe pobożne czynności zaprowadziły ciebie do poszukiwania świątobliwego towarzystwa i wykonywania służby oddania, w ten sposób tworząc potężne nowe samskary, które wykorzenią zanieczyszczone materialnie samskary i stopniowo pozwolą twojej oryginalnej czystej świadomości, przyjąć ponownie jej należyte miejsce. Im gadha-samskara służby oddania głębiej zapadnie w twoje serce, tym silniejszą obecność aćintja-tattwy odczujesz i w ten sposób zostanie wzbudzone 'zaabsorbowanie medytacją' w twojej sthaji-bhawie.] |