Rupanuga i Raganuga |
Mathura, Indie, 12 października
1996 rok
Tridandiswami Śri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża [Jest to zapis wyjątkowego
wykładu, w którym Śrila Maharadża mówi o niezrównanej pozycji
Śrila Prabhupady Bhaktiwedanty Swamiego Maharadża oraz gloryfikuje
go. Wykład ten nie był dotąd nigdzie publikowany.] Istnieje różnica między
rupanuga* [patrz: przypis 1] a raganuga*
[patrz: przypis 2]. Ci, którzy są w tym świecie i służą
Śri Śri Radzie i Krysznie podążając ścieżką ragi (pełnego miłości
oddania), idąc śladami bhaktów ragatmika, opisanych przez Śrila
Rupę Goswamiego w Śri Bhakti-rasamrita-sindhu i Śri Udżwala-nilamani,
należą do kategorii raganuga. Ten termin odnosi się do
wielbicieli, którzy pragną osiągnąć wradża-bhakti poprzez zalecaną
praktykę. Może się jednak zdarzyć, że tacy wielbiciele nie są
rupanuga, lecz raganuga. Śri Dżajadewa Goswami nie był bhaktą rupanuga,
lecz raganuga. Śri Bilwamangala Thakur był prawdziwym raganuga, lecz
nie rupanuga. Śri Swarupa Damodara oraz Śri Raja Ramananda nie byli
bhaktami rupanuga, choć mieli bliski związek ze Śrila Rupą Goswamim.
Są oni Lalitą dewi oraz Wiśakhą dewi, należą więc do innej kategorii
wiecznych towarzyszy Śri Śri Radha-Kryszny. Nie są zatem bhaktami
rupanuga.
Ci, którzy żyją zgodnie
z naukami zawartymi w Bhakti-rasamrita-sindhu Śrila Rupy Goswamiego,
podążają za przykładem Subala, Śridhama oraz innych pastuszków
będących przyjaciółmi Kryszny (śakha) oraz pragną służyć Panu
Krysznie jako śakha, nie zostaną nazwani rupanuga. Ich nazwiemy bhaktami
raganuga. Lalita, Wiśakha i Jaśoda
nie należą ani do kategorii raganuga, ani rupanuga. Nie są one „anuga"
- zwolenniczkami, uczennicami. Siddha, czyli doskonali, wyzwoleni towarzysze
Radhy i Kryszny, służący im we Wrindawan, określani są mianem ragatmika*
[patrz: przypis 3]. Ci, którzy pragną służyć Panu Krysznie
jak ragatmika nazywają się sadhaka (praktykujący). Krocząc ścieżką
raga są raganuga. Jeśli ktoś podąża raga-marga (ścieżką raga),
nieustannie rozmyślając: „Co powinienem zrobić, by służyć Krysznie
jak Matka Jaśoda czy Nanda Baba?", to zostanie określony jako
raganuga, nie rupanuga. Śrila Rupa Goswami objaśnił wspaniałość
tych związków w Bhakti-rasamrita-sindhu. Mimo wszystko nie można
tych bhaktów zaliczyć do rupanuga. Bhaktami rupanuga można
nazwać tylko tych, którzy są prawdziwymi raganuga i służą Radha-Krysznie
na podobieństwo Rupy Mandżari, mając w swojej oryginalnej postaci
ten sam nastrój co ona oraz tych, którzy służą Radha-Krysznie z
równym oddaniem co Śrila Rupa Goswami. Bhakta rupanuga to ktoś,
kto w służbie dla Radhy i Kryszny idzie w ślady Śri Rupy Mandżari,
która większym przywiązaniem darzy Śrimati Radhikę, ciesząc się
jej szczęściem i cierpiąc, gdy ona cierpi. Bhakta, który działa
w ten sposób, może zostać określony jako rupanuga. Parama-pudżjapada Śrila Swami Maharadża pojawił się zwłaszcza po to, by podarować innym rupanuga-bhakti. Nie przyszedł, by obdarzyć ludzi wyłącznie raganuga-bhakti, ani waidhi-bhakti. Jednakże nie mógł wtedy przekazać jej swoim uczniom, ponieważ zdecydowana większość nie byłaby w stanie tego zrozumieć. Nawet teraz wiele wysiłku kosztuje mnie objaśnienie wam tego wszystkiego, ale tylko nieliczni z was starają się to zgłębić. Jakieś dwadzieścia pięć lat temu, gdy Śrila Swami Maharadża przybył do Ameryki nauczać, jak mógł otwarcie poruszać takie tematy? Nie było tam właściwie nikogo, kto zrozumiałby, o czym mówi Swami Maharadża. Dlatego zajmował się przede wszystkim karczowaniem dżungli. Cała sukcesja uczniów,
cała misja Gaudija to bhaktowie rupanuga. Sampradaja Śrila Nimbarkaczarji
to bhaktowie raganuga, ale prezentujący nastrój z Dwaraki reprezentowany
przez Satjabhamę oraz Rukmini. Zwolennicy Nimbarkaczarji nie są tacy
jak Śrila Rupa Goswami. Tylko aczarjowie wywodzący się z sukcesji
Śri Czajtanji Mahaprabhu są bhaktami rupanuga. Śrila Swami Maharadża
przyszedł, by dać coś, co już jest obecne w każdej duszy. kriti-sadhja bhawet sadhja- bhawa sa sadhanabhida nitja-siddhasja bhawasja prakatjam hridi sadhjata [„Kiedy zmysły pełnią
transcendentalną służbę, dzięki której osiąga się miłość
do Kryszny, taki stan nazywany jest sadhana-bhakti, czyli opartą na
zasadach służbą pełną oddania. To oddanie istnieje wiecznie w sercu
każdej żywej istoty. Przebudzenie tego wiecznego oddania następuje
pod wpływem praktycznej służby".] Dusza jest z natury swojej
doskonała. Jej związek z Kryszną, Jego imię, wszelkie cechy są
już w niej obecne. Ta doskonałość nie przychodzi z zewnątrz. Na
nieszczęście okrywa je maja, lecz kiedy Śri Guru usuwa tę zasłonę
mai, wszystko automatycznie się pojawia. Czysta prema nie przyjdzie
za sprawą rozmaitych wysiłków czy sadhany. To w duszy już istnieje,
po prostu się objawi; nic nowego się tam nie zrodzi. Żaden kontakt
z kimkolwiek i czymkolwiek nie zmieni tego, co w duszy już jest. To, co w niej istnieje,
objawi się dzięki śrawana (słuchaniu), kirtana (intonowaniu) oraz
smarana (pamiętaniu). Rasa naturalna dla danej duszy obudzi się za
sprawą tych czynności. Jeśli jest to dasja-rasa, wtedy objawi się
właśnie jako dasja-rasa. Prawdą jest, że jeśli czyjąś naturalną
rasą jest madhurja, wtedy nie będzie czuć szczególnej atrakcji do
dasja-rasy czy sakhja-rasy. To wszystko pojawi się naturalnie z chwilą,
gdy znikną nasze anartha. Czasem słyszy się błędny
pogląd, że naturą Śrila Swamiego Maharadża była sakhja-rasa, dlatego
nie mógł obdarować innych madhurja-rasą. Tak nie jest. Pojawił
się na świecie z tą samą misją, jaką miał Śrila Rupa Goswami. Nie przyszedł tylko, by
dać waidhi-bhakti*. [Patrz: przypis 4] Musimy, oczywiście,
spełniać waidhi-bhakti, a wtedy bhakti zajmie się całą resztą.
Bhakti to nie tylko cecha, bhakti nie jest nirwisześa (bezosobowa),
jest ona osobą. Prema-bhakti potrafi zawładnąć Kryszną. Kryszna,
Śrimati Radhika oraz wszyscy ich towarzysze podlegają kontroli bhakti,
która sprawia, że Radha tańczy, Kryszna tańczy, gopi tańczą. Sama
bhakti też tańczy. Pod jej wpływem tańczą wszyscy. **** Przypisy: [Przypis 1] Rupanuga: 1. Śrila Bhaktiwedanta Swami Prabhupada nie odkrył niczego nowego, a my nie jesteśmy „prabhupadanuga". Uczniowie Rupy Goswamiego wcale nie są bhaktami rupanuga, a uczniowie Śrila Prabhupady nie są prabhupadanuga. Wszyscy nasi aczarjowie nakazali, byśmy poszli w ślady bhaktów rupanuga. Lecz kim są owi rupanuga?Najpierw Czajtanja Mahaprabhu
obudził wszystkie duchowe prawdy w sercu Śrila Rupy Goswamiego oraz
cała wiedzę zawartą w Wedach, Upaniszadach i innych pismach objawionych.
Potem, dzięki łasce Pana, Śrila Rupa Goswami przeniknął serce Pana: śri-czajtanja-mano-'bhisztam sthapitam jena bhu-tale swajam rupah kada mahjam dadati swa-padantikam [„Kiedy Śrila Rupa Goswami
Prabhupada, którego misją w świecie materialnym jest spełnienie
pragnienia Pana Czajtanji, udzieli mi schronienia u swych lotosowych
stóp?"] Dzięki łasce Śri Czajtanji
Mahaprabhu Śrila Rupa Goswami napisał wiele dzieł takich jak Śri
Bhakti-rasamrita-sindhu, Śri Udżwala-nilamani czy Śri Upadeśamrita.
W dwóch pierwszych objaśnił wszystko, co dotyczy wradża-bhakti.
Zwłaszcza Śri Udżwala-nilamani napisał po to, by przybliżyć wszystkim
wradża-prema i wradża-bhakti. Z kolei w Bhakti-rasamrita-sindhu wyjaśnił,
że bhakti można doświadczać w pięciu różnych nastrojach oraz
pięciu rodzajach służby: śanta, dasja, sakhja, watsalja i madhurja.
Najważniejsze spośród nich są: sakhja, watsalja i madhurja. Nastrój
wśród Wradżawasi to wradża-bhakti. Gopi cechuje madhurja-rasa, a
nastrój Śrimati Radhiki jest najwznioślejszym przykładem wradża-bhakti. Śrila Rupa Goswami napisał:
„Istnieją dwa rodzaje praktycznej służby w oddaniu. Jedna to służba
oparta o zasady, druga jest spontaniczna". (Czajtanja-czaritamrita,
Madhja 22.108) Ci, którzy kroczą ścieżką raganuga w nastroju innym
niż mandżari-bhawa w madhurja-rasie, należą do kategorii rupanuga,
choć niezupełnie; zaledwie w niewielkim, bardzo niewielkim stopniu.
Dlatego można powiedzieć, że wcale nie są rupanuga". (fragment
wykładu Śrila Narajana Maharadża z 18 maja 2004 roku w Badger, Kalifornia.)] 2. „Dlatego nieustannie
prosimy członków Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny,
by wydawali jak najwięcej książek i rozpowszechniali je na całym
świecie. Podążając tym samym śladami Śrila Rupy Goswamiego, staną
się bhaktami rupanuga". (Objaśnienie do Czajtanja-czaritamrity,
Madhja 19.132) 3. „My, wisznuici szkoły
Gaudija, jesteśmy znani jako rupanuga. »Rupanuga« oznacza osobę
idącą w ślady Rupy Goswamiego. Dlaczego powinniśmy iść jego ślady?
Ponieważ: śri-czajtanja-mano-'bhisztam sthapitam jena bhu-tale.
Rupa Goswami chciał upowszechnić misję Śri Czajtanji Mahaprabhu".
(Śrimd-bhagawatam 5.5.2, wykład w Hajdarabadzie, 13 kwietnia 1975r.) 4. „Rupa Goswami i Sanatana
Goswami to najbardziej wzniośli słudzy Śrimati Radharani oraz Śri
Czajtanji Mahaprabhu. Ci, którzy im służą, są znani jako bhaktowie
rupanuga" (Madhja, 8.246, objaśnienie.) 5. „Póki nie staniecie się bhaktami rupanuga, nie zdołacie zrozumieć filozofii Gaudija" (Wrindawan, wykład z października 1972 roku.) [Przypis 2] Raganuga-bhakti 1. „Należy służyć
Krysznie zgodnie z tymi zasadami, lecz jeśli w kimś obudzi się spontaniczna
miłość do Niego, jaka przejawia się w działaniu mieszkańców Wradżabhumi,
wtedy osiąga się raganuga-bhakti. Ten, kto ma w sobie tę spontaniczną
miłość, zostanie wyniesiony do poziomu mieszkańców ziemi Wradży.
Tam nie ma ścisłych zasad służby dla Kryszny. Wszystkim kieruje
spontaniczna i naturalna miłość do Niego". (Czajtanja-czaritamrita,
Madhja 8.221, objaśnienie.) 2. „Mieszkańcy Wradży
są żywym przykładem służby pełnionej pod wpływem spontanicznej
miłości. Służba w oddaniu podobna ich służbie jest określana
mianem raganuga-bhakti, czyli służby będącej naturalnym następstwem
spontanicznej miłości". (Czajtanja-czaritamrita, Madhja 22.154) [Przypis 3] Ragatmika 1. „Wieczni mieszkańcy
Wrindawan okazują swoje przywiązanie do Kryszny spontaniczną służbą
w oddaniu. Nic nie może równać się tej służbie zwanej ragatmika-bhakti.
Kiedy bhakta podąża w ślady wielbicieli z Wrindawan, wtedy jego służba
jest nazywana raganuga-bhakti. (Czajtanja-czaritamrita, Madhja 22.149) 2. „Kiedy w kimś budzi
się przywiązanie do Najwyższego Pana, jego naturalna skłonność
do miłości przejawia się całkowitym pochłonięciem myślami o Panu.
Jest to transcendentalne uczucie, a służba nim inspirowana nazywa
się ragatmika, czyli spontanicznym oddaniem" (Czajtanja-czaritamrita,
Madhja 22.149) [Przypis 4] Waidhi-bhakti „Ci, którzy nie są jeszcze
na etapie spontanicznego przywiązania w oddaniu, pełnią służbę
pod przewodnictwem prawdziwego mistrza duchowego, zgodnie z wszelkimi
zasadami podanymi w pismach objawionych. Pisma objawione nazywają ten
rodzaj służby waidhi-bhakti". (Czajtanja-czarotamrita, Madhja
22.109) (Konsultacja: Śripad Madhawa Maharadża i Bradżanatha dasa Nagranie i zapis: Waśanti dasi Redakcja: Śjamarani dasi) Inne tłumaczenie tego wykłdu znajduje się tutaj. |