Guru-tattwa i prawdziwy uczeń |
Wykład wygłoszony z
okazji odejścia Śrila Prabhupady
Warszana, 11 listopada 1996 rok Tridandiswami Śri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża [Każdego roku podczas parikramu
Wradża-mandala Śrila Narajana Maharadża organizuje uroczyste obchody
dnia odejścia Śrila Bhaktiwedanta Swamiego Maharadża. W 1996 roku
te obchody odbyły się w Warszanie, miejscu pojawienia się Śrimati
Radharani. Po wezwaniu uczniów Śrila Prabhupada oraz innych wielbicieli
do wspólnego gloryfikowania osoby Śrila Prabhupada, Śrila Narajana
Maharadża wygłosił te oto słowa:(publikujemy je po raz pierwszy)]
Ci, którzy z determinacją
i głębokim przekonaniem stosują się do nauk swojego Gurudewy, to
prawdziwi uczniowie. Ci natomiast, którzy przyjęli inicjację od Parama-pudżjapady
Śrila Swamiego Maharadża, lecz nie stosują się do jego zaleceń,
nie są prawdziwymi uczniami. […] Z drugiej strony ci, którzy nie
przyjęli od niego inicjacji, lecz pozostają całkowicie wierni jego
naukom, zasługują na miano prawdziwych kwalifikowanych uczniów. Są dwa rodzaje sukcesji:
bhagawata-parampara i guru-parampara. Powinniśmy wiedzieć, czym jest
jedna i druga. Śrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur należał do
bhagawata-parampara.*
[Patrz przypis] Guru-parampara zawiera się w bhagawata-parampara. Uczniowie, którzy w pełni
rozumieją nastrój swojego Gurudewa oraz jego nauki, należą do bhagawata-parampara.
Śrila Bhaktiwinoda Thakur nie otrzymał formalnej inicjacji od Śrila
Dżagannatha dasa babadżiego Maharadża, Śril Baladewa Widjabhuszana
nie był inicjowany przez Śrila Wiśwanatha Czakrawartiego Thakura,
a Śrila Wiśwanatha Czakrawarti Thakur nie dostał inicjacji od Śri
Narottama dasa Thakura. Śri Swarupa Damodara Goswami otrzymał inicjację
od majawadi. Śrila Haridasa Thakur w ogóle nie miał inicjacji, jak
to się więc stało, że zalicza się go do guru w naszej sukcesji?
Należy do naszej sukcesji, ponieważ przyjął Śri Czajtanję Mahaprabhu
oraz Adwajta Aczarję za swoich guru i podążał w ich ślady bez jakichkolwiek
odstępstw. Trzeba zrozumieć zasadę bhagawata-parampara. Wszyscy towarzysze
Pana, których wymieniłem, należą do bhagawata-parampara. My należymy do sukcesji
Śrila Bhaktisiddhanty Saraswatiego Thakura, powinniśmy więc wiedzieć,
czym jest bhagawata-parampara. Śriniwasa Aczarja miał ucznia o imieniu
Ramaczandra Kawiradża, który ciągle przebywał w towarzystwie Narottama
dasa Thakura. Czy kiedyś powiedział, że nie jest uczniem Śriniwasa
Aczarji? Czy mu nie służył? Tak przecież nie było. Ramaczandra
Kawiradża uważał Narottama dasa Thakura za swojego śiksza-guru.
Kto zajmuje nadrzędną pozycję: Śrila Śriniwasa Aczarja czy Śrila
Narottama dasa Thakur? Obaj są na tym samym poziomie. I na tym właśnie
polega bhagawata-parampara. Starajcie się stosować
do nauk Śrila Swamiego Maharadża i iść za jego przykładem, ale
nie naśladujcie go ślepo. Zwykłe naśladownictwo nic nie da. Należy
przestrzegać jego siddhanty, rozumiejąc zachowanie i nastrój. Uczeń nie może upaść.
Jeśli upadnie, to będzie oznaczać, że nie był prawdziwym uczniem
i tak naprawdę nie przyjął inicjacji. Inicjacja to kwestia serca
i nastawienia, a nie jedynie prosta czynność wyszeptania mantry do
ucha. Byłem niezmiernie szczęśliwy,
słuchając gloryfikujących go uczniów. Widziałem, że nawet ci,
którzy nie otrzymali od niego formalnej inicjacji, darzą go ogromnym
szacunkiem. Dziś w Warszanie obchodzimy
dzień odejścia Parama-pudżjapady Śrila Swamiego Maharadża. Proszę
go w modlitwie o łaskę. Proszę, by obdarzył nią wszystkich swoich
prawdziwych uczniów, aby mogli służyć Śri Śri Radha-Krysznie oraz
Śri Śri Gaura-Nitjanandzie Prabhu. Wiem, że nie dorównuję
nawet pyłowi z lotosowych stóp Śrila Swamiego Maharadża. Mojego
Guru Maharadża można z nim porównać, lecz ja nie dorównuję Śrila
Swamiemu Maharadżowie w najmniejszym choćby stopniu. Szanuję go jako
swojego śiksza-guru. Diksza-guru i śiksza-guru są tym samym. Mam
wielkie szczęście, ponieważ mój diksza-guru oraz śiksza-guru są
prawdziwi, a wy macie wielkie szczęście, że waszym guru jest Śrila
Swami Maharadża. Nawet jeśli nie otrzymaliście inicjacji bezpośrednio
od niego, lecz od któregoś z jego prawdziwych uczniów, należycie
do jego sukcesji i jesteście szczęśliwcami. [*Przypis] Śri Guru-Parampara Śrila Bhaktisiddhanta Saraswati
Goswami Prabhupada kryszna hoite czatuj-mukha, hoj kryszna-sewonmukha, brahma hoite naradera mati narada hoite wjasa, madhwa kohe wjasa-dasa, purnapradżnia padmanabha gati (1) Na początku stworzenia
Śri Kryszna przekazał naukę o służbie w oddaniu czterogłowemu
Panu Brahmie, który przekazał ją potem Naradzie Muniemu. Narada Muni
przyjął Kryszna Dwajpajana Wjasę jako ucznia. Ten zaś przekazał
tę wiedzę Madhwaczarji znanemu jako Purnapradżnia Tirtha i jedyne
schronienie swojego ucznia Padmanabha Tirthy. nrihari madhawa-bamse, akszobhja paramahamse, śiszja boli angikara kore akszobhjera śiszja dżaja-tirtha name pariczaja, tara dasje dżnianasindhu tore (2) Po Madhwaczarji przyszli
Nrihari Tirtha i Madhawa Tirtha, którego najważniejszym uczniem był
wielki paramahamsa Akszobhja Tirtha. On z kolei przyjął na swojego
ucznia Dżajatirthę, który przekazał swoją służbę dalej swojemu
uczniowi Dżnianasindhu. taha hoite dajanidhi, tara dasa widjanidhi, radżendra hoilo taha ha'te tahara kinkora dżaja-dharma name pariczaja, parampara dżano bhalo mate (3) Od niego sukcesja przeszła
do Dajanidhiego, potem do jego ucznia imieniem Widjanidhi, który przekazał
tę wiedzę swojemu uczniowi zwanemu Radżendra Tirtha. Jego sługą
był szeroko znany Dżajadharma, znany też pod imieniem Widżajadhwadża
Tirtha. Na tym polega właściwe rozumienie guru-parampara. dżajadharma-dasje khjati, śri puruszottama dżati, ta ha'te brahmanja-tirtha suri wjasatirtha ta'ra dasa, lakszmipati wjasa-dasa taha Haiti madhawendra puri (4) Wielki sannjasin Śri Puruszottama
Tirtha był uznanym uczniem Dżajadharmy. Od Śri Puruszottamy sukcesja
przeszła do potężnego Brahmanjatirthy, a potem do Wjasatirthy. Po
nim nastąpił Śri Lakszmipati, który przekazał sukcesję Śri Madhawendrze
Puriemu. madhawendra puri-bara, śiszja-bara śri-iśwara, nitjananda śri-adwaita wibhu iśwara-purike dhanja, korilen śri-czajtanja, dżagad-guru gaura mahaprabhu (5) Śri Iswara Puri był najbardziej znanym sannjasinem wśród uczniów wielkiego Śri Madhawendry Puriego. Do jego uczniów zaliczają się także awatary Śri Nitjananda Prabhu oraz Śri Adwajta Aczarja. Śri Czajtanja Mahaprabhu, Złoty Awatara i duchowy nauczyciel wszystkich świaów, uszczęśliwił Iśwarę Puriego, przyjmując go jako diksza-guru. [Nitjananda Prabhu przyjął
diksza od Lakszmipati Tirthy i był w rzeczywistości bratem duchowym
Madhawendry Puriego, lecz przyjął Madhawendrę za swojego śiksza-guru.
My należymy zatem do bhagawat-parampara, sukcesji w której większą
rolę odgrywa śiksza niż diksza.] mahaprabhu śri-czajtanja, radha-kryszna nahe anja, rupanuga dżanera dżiwana wiśwabhara prijankara, śri-swarupa damodara, śri-goswami rupa-sanatana
(6) Śri Czajtanja Mahaprabhu,
który jest połączeniem Radhy i Kryszny, jest życiem wielbicieli
rupanuga, idących śladem Śri Rupy Giswamiego. Śri Swarupa Damodara
Goswami, Śri Rupa i Śri Sanatana Goswami byli sługami najdroższymi
sercu Wiśwambhary (Śri Czajtanji). rupa-prija mahadżana, dżiwa, raghunatha hana, tara prija kawi krysznadasa krysznadasa-prija-bara, narottama sewa-para, dżara pada wiśwanatha-aśa (7) Wielkie święte osobistości,
Śri Dżiwa Goswami i Śri Raghunatha Goswami, byli bardzo drodzy Śri
Rupie Goswamiemu. Ich zaufanym uczniem był wielki poeta Śri Krysznadasa
Kawiradża. Uczniem Kawiradży był Śrila Narottama dasa Thakur, zawsze
zajęty służbą dla swojego guru. Jego lotosowe stopy były jedyną
nadzieją i jedynym dążeniem Śri Wiśwanatha Czakrawartiego Thakura. wiśwanatha-bhakta-satha, baladewa dżagannatha, tara prija śri-bhaktiwinoda maha-bhagawata-bara, śri-gaurakiśora-bara hari-bhadżanete dżara moda (8) Spośród towarzyszy Śri
Wiśwanatha Czakrawartiego Thakura wybijał się Śri Baladewa Widjabhuszana.
Po nim w sukcesji nastąpił Śrila Dżagannatha dasa Babadżi Maharadża,
ukochany śiksza-guru Śri Bhaktiwinoda Thakura. Bhaktiwinoda był bliskim
przyjacielem wzniosłego mahabhagawaty Śrila Gaura Kiśora dasa Babadżiego
Maharadża, którego jedynym źródłem radości był hari-bhadżan. śri warszabhanawi-bara, sada sewja-sewa-para tahara dajita-dasa-nama prabhupada-antaranga, śri swarupa-rupanuga, śri keśawa bhakati-pradżniana gaudija-wedanta-wetta, majawada-tamohanta, gaura-wani-praczaraczara-dhama (9) Wybitny i wzniosły Śrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur, który podczas inicjacji otrzymał imię Śri Warszabhanawi Dajita dasa, nieustannie służył Panu Hari, Guru i wielbicielom. Zaufanym uczniem Prabhupada w linii Swarupa Damodara i Rupy Goswamiego był Śri Bhakti Pradżniana Keśawa Goswami. Znając całą filozofię
Wedanty przekazywanej w sampradaji Gaudija, Śrila Keśawa Maharadża
zniszczył argumenty majawadich. Z oddaniem służył Nawadwip Dham,
a jego życie jest przykładem szerzenia nauk Mahaprabhu i ich osobistego
praktykowania. tara pradhan praczarako, śri bhaktiwedanta namo patita-dżanete doja-dhama Jego czołowym uczniem był
Śri Bhaktiwedanta Swami Prabhupada, który sam stał się nauczycielem
i rozpowszechnił nauki Śri Czajtanji Mahaprabhu na całym świecie,
obdarzając wszystkie upadłe dusze łaską i współczuciem. keśawa prija mahadżana wamana narajana hana gaura-wani tadera prana-dhana Bardzo drodzy Śri Keśawie
Goswamiemu byli świątobliwi Śri Wamana Goswami i Śri Narajana Goswami,
dla których nauki Mahaprabhu są ich życiem i duszą. Albo: tara śiszja aganana, tara madhje presztha hana śri bhakti-pradżniana keśawa tara śiszja aganana, tara madhje anjatama śri bhaktiwedanta narajana (9) Spośród niezliczonych
uczniów Prabhupada najbliższy był mu Śri Bhakti Pradżniana Keśawa
Goswami. A śpośród jego rozlicznych uczniów, jednym z najbardziej
znaczących jest Śri Bhaktiwedanta Narajana Maharadża. ei śaba haridżana, gaurangera nidża-dżana tadera uczcziste mora kama (10) Pragnę uhonorować mahaprasada
oraz instrukcje płynące z lotosowych ust tych wszystkich towarzyszy
Śri Kryszny i Śri Czajtanji Mahaprabhu.] (Konsultacja: Śripad Madhawa Maharadża i Bradżanatha dasa Nagranie i zapis: Waśanti dasi |