Badger, Kalifornia, 16
maja 1999 roku
Tridandiswami Sri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża
[W roku 1999 miesiąc Puruszottama
rozpoczął się 16 maja. Tego dnia Śrila Narajana Maharadża był
w Badger w Kalifornii i wygłosił krótki wykład o znaczeniu tego
miesiąca. Poniżej zamieszczany zapis tego miniwykładu.]
Wchodzimy w miesiąc Puruszottama.
Pan Kryszna jest Puruszottamą, dlatego ten miesiąc jest miesiącem
Kryszny. Pośród wszystkich inkarnacji Śri Kryszna jest Puruszottamą,
Najwyższą Osobą. Ten miesiąc zajmuje więc wyjątkową pozycję
pośród innych, podobnie jak Kartika. Mamy szczęście być dziś tutaj
w Nowej Wradży, tak blisko Giriradża-Gowardhana, Śjama-kundy i Radha-kundy.
Zamanifestowało się tutaj całe Wrindawan. Pawie tańczą i tyle innych
rzeczy przypomina nam Śri Wrindawan-dham.
W Indiach obchodzimy miesiąc
Puruszottama w obecności Puruszottamy, w jego siedzibie -Niladri w
Dżagannatha Puri. Wielbiciele spędzają tam cały miesiąc, przestrzegają
pewnych zasad i reguł, wstają o czwartej rano. Ci, którzy pragną
osiągnąć kryszna-bhakti oraz szczególnie obchodzić miesiąc Puruszottama,
stosują się do wielu reguł od pierwszego dnia tego miesiąca.
W Indiach nie golimy się
wtedy. Nie twierdzę jednak, że wy macie robić to samo. To zależy
od was. Tutaj te reguły nie są tak ścisłe, ponieważ Parama-pudżjapada
Śrila Bhaktiwedanta Swami Maharadża zrobił pewne ustępstwa dla zachodnich
bhaktów. Możecie obchodzić miesiąc Puruszottama słuchając kryszna-katha
oraz stosować się do reguł, których łatwiej się trzymać. Próbujcie
przynajmniej wstawać wczesnym rankiem, nałożyć tilak i oddać się
wszelkim czynnościom sandhja. Jeśli otrzymaliście guru-gajatri, powtarzajcie
tę mantrę z pełnym szacunkiem i z wiarą.
Bierzcie też regularnie
udział w ceremonii arati. Albo sami ją przeprowadzajcie, albo przychodźcie
tutaj, do domu Nirguny, gdzie mieści się świątynia i odprawia się
mangala-arati. Jeśli bhaktowie mieszkają daleko, wtedy mogą robić
arati w miejscu zamieszkania. Podczas arati należy śpiewać określone
pieśni, tak jak robimy to tutaj: guru-wandana (modlitwy), guru-parampara
wandana, waisznawa-wandana oraz gaura-nitjananda wandana: hari haraje
namah kryszna jadawaja namah/ jadawaja madhawaja keśawaja namah,
a potem radha-kryszna wandana. Rano lub wieczorem możecie śpiewać
dżaja radhe dżaja kryszna dżaja wrindawan
i zrobić tulasi-parikrama. Gdziekolwiek jesteście, możecie ofiarować
tulasi troszkę wody, choćby parę kropel, zrobić tulasi-parikrama
i kirtana codzinnie.
Bez łaski tulasi, Wrinda-dewi,
nie wejdziecie do królestwa czystej bhakti. Ta prawda dotyczy zarówno
Wrinda-dewi, jak i Jogami, która czyni wszelkie potrzebne aranżacje
dla zabaw Pana Kryszny, Śri Czajtanji Mahaprabhu itd. W Nawadwip jest
Prauddha Jogamaja, we Wradży - Jogamaja Purnima. Śrimati Wrinda-dewi
ma pod szczególną opieką kundża-lila we Wrindawan. Wrindawan zawdzięcza
swoją nazwę właśnie jej. Bez łaski Wrinda-dewi nie można wejść
ani do królestwa jugala-sewy dla Radha-Kryszny, ani do samego Wrindawan.
Nawet jeśli pozornie będziecie tam przebywać, nadal może spowijać
was sieć mai. Jeśli naprawdę chcecie się znaleźć we Wrindawan,
musicie zdobyć łaskę Wrinda-dewi. Dlatego urządzajcie parikrama
dla niej w formie tulasi przynajmniej w miesiącu Puruszottama.
Ofiarowujcie bhoga Śri
Śri Radha-Krysznie, Panu Mahaprabhu albo innym Bóstwom. Potem, przyjmując
maha-prasada, recytujcie modlitwę dżaja-dhwani, intonujcie maha-prasade
gowinde oraz:
śarira abidja-dżal
dżodendrija tahe kal
dżiwe phele wiśaja-sagore
ta'ra madhje dżiwa ati,
lobhamoja sudurmati
ta'ke dżeta kathina
samsarę
kryszna boro dojamoja,
koribare dżiwa dżaja,
swa-prasad-anna dilo
bhai
sei annamrita pao, radha-kryszna-guna
gao,
preme dako czajtanja-nitai
[„O, bracie, to doczesne
ciało jest siedzibą ignorancji, a zmysły są plątaniną ścieżek
wiodących ku śmierci. Wpadliśmy do oceanu zmysłowych przyjemności.
Spośród wszystkich organów zmysłów najtrudniej kontrolować język,
która nieustannie pragnie kosztować różnych rzeczy. Kryszna jest
jednak tak miłosierny, że daje nam swoje prasada, pozostałości po
swoim posiłku, by pomóc nam zapanować nad językiem. To prasada jest
pełne nektaru. Przyjmijcie je, oddając cześć Radzie i Krysznie.
Z miłością wezwijcie na pomoc Pana Czajtanję i Nitjanandę".
(śpiewnik Giti-guczcza)]
Nie powinniście po prostu
„przyjmować" czy „jeść" maha-prasada. Postarajcie się
mu służyć. Nie „intonujcie" harinama, lecz służcie mu. Nie
„słuchajcie" hari-katha, lecz służcie mu swoimi uszami. Nigdy
nie chodźcie „zobaczyć" Bóstw. Wasze nastawienie powinno być
takie: „Idę stanąć przed Bóstwami, by mogły mnie zobaczyć".
Nie możecie ujrzeć Bóstw, możecie za to modlić się do nich słowami:
„Proszę, spójrzcie na mnie. Proszę, obdarzcie mnie swoją łaską.
Ja nie jestem w stanie was zobaczyć. Swoimi oczyma widzę tylko figury
z kamienia, złota, miedzi czy brązu". A Kryszna nie jest przecież
figurą z tych materiałów, podobnie jak Śriman Mahaprabhu. Dlatego
starajcie się przestrzegać reguł, a miesiąc Puruszottama przyniesie
wam postęp duchowy.
|