Śrila Bhaktivedanta Narayana Maharaja
W TYM ŚWIECIE
NIE MA SZCZĘŚCIA
Wiemy, że
każdy chce być szczęśliwy. Wszystkie żywe istoty chcą szczęścia,
ale ten świat jest tak skonstruowany, że nikt nigdy nie będzie tu
szczęśliwy. Nie możemy być szczęśliwi. Powinniśmy zdać sobie
z tego sprawę, że tutaj, w tym świecie, nie ma szczęścia i nie
ma spokoju.
Nawet, jeśli
człowiek jest zdrowy, posiada wszystkie udogodnienia do bycia szczęśliwym,
to ciągle ma jakieś problemy, niebezpieczne choroby, które go niepokoją.
Możemy nie być słabi, dopóki jesteśmy młodzi, ale wiele chorób
pojawi się, kiedy tylko zaczynamy się starzeć. Nawet, jeśli ktoś
nie posiada żadnych chorób, to ma wiele innych problemów. Jego żona
może zachorować, inny krewny lub przyjaciel może mieć raka, gruźlicę
albo ktoś inny może zachorować na inną chorobę lub mieć inny problem.
Ten świat
jest tak zorganizowany, że zawsze mamy sznur na szyi, który w pewnym
momencie zaczyna się zaciskać. To wszystko dlatego, że zapomnieliśmy
o Krysznie. Tak długo jak nie staramy się o świadomość Kryszny,
będziemy bardziej i bardziej nieszczęśliwi, będziemy mieć więcej
problemów i taki stan będzie trwał przez wiele żyć. To jest prawda,
którą możemy zrozumieć w całości, poprzez łaskę sukcesji nauczycieli
i uczniów.
NAJWAŻNIEJSZY
AUTORYTET
Komu możemy
zawierzyć w kwestii tego, co jest dobre a co jest złe? Musimy mieć
jakiś autorytet, który jest dla nas bardzo życzliwy, bezinteresowny,
taki, któremu możemy zaufać. Literatura Wedyjska, do której należą
Wedy, Upaniszady i Śrimad-Bhagavatam są właśnie takim
autorytetem, jednak one nie mogą przemawiać do nas bezpośrednio.
One mogą przemawiać bezpośrednio, tylko do wielkich dusz, które
znajdują się na wyższej pozycji niż my, do osób takich jak Vyasa,
Sukadeva Goswami, Valmiki i Parasara. Jeśli bierzemy u nich lekcje,
słuchamy od nich i czytamy pod ich kierunkiem, wtedy jesteśmy w stanie
coś zrozumieć. Jeśli jednak sami czytamy, Śrimad-Bhagavatam,
możemy być niepokojeni przez pożądanie i ignorancję.
Wielcy mędrcy,
którzy jako pierwsi wygłosili Śrimad-Bhagavatam ustanowili
ten przykład. Jedynie instruowali oni swoich uczniów, po tym jak sami
słuchali i zrealizowali te nauki w swoim życiu. W ten sposób byli
oni w stanie wygłaszać Śrimad-Bhagavatam z platformy realizacji.
Bhagavatam inspirowało ich. Powinniśmy próbować podążać za
ich przykładem, w ten sposób możemy mieć mocną wiarę w pisma takie
jak Wedy, Upaniszady, Bhagavad-Gita, czy Śrimad-Bhagavatam.
Głęboka
prawda zawarta w tych pismach jest przekazywana od niepamiętnych czasów,
w dół poprzez nieprzerwaną sukcesję uczniów i nauczycieli, która
została zapoczątkowana przez Pana Brahmę – wtórnego stwórcę
tego wszechświata. W czasach nowożytnych tradycja ta była podtrzymywana
przez Śrila Bhaktisiddhantę Sarasvati Thakura a następnie przez jego
uczniów takich jak nasz Gurudewa i Śrila Bhaktivedanta Swami Maharaja.
Mamy możliwość jej realizacji, szczególnie wtedy, kiedy studiujemy
pisma, które zostały przyjęte poprzez tą sukcesję uczniów i nauczycieli.
Pisma stwierdzają
ponad wszelką wątpliwość, że Kryszna (znany również jako Hari)
jest Najwyższą Absolutną Prawdą. Mówiąc inaczej, Kryszna jest
Najwyższą Osobą Boga. Jest On oceanem transcendentalnej łagodności
i transcendentalnych relacji. Posiada On w pełni wszystkie moce, możliwości,
potencjały. Jest On również bardzo miłosierny i jest również źródłem
oraz podstawą całej naszej egzystencji.
DWA RODZAJE DUSZ
W TYM ŚWIECIE
My – wszystkie
żywe istoty, we wszystkich gatunkach życia – jesteśmy duchowi w
esencji, jesteśmy duszami. Istnieją dwa rodzaje dusz: wyzwolone dusze
i uwarunkowane dusze. Wyzwolone dusze nigdy nie zapominają o Krysznie.
One zawsze służą Mu z miłością i oddaniem. One nawet nie wiedzą,
czym jest materialny świat. Niestety my uwarunkowane dusze, zapomnieliśmy
o Krysznie. Właśnie dlatego wysłał On nas do tego świata, w którym
jesteśmy spowici poprzez iluzoryczną energię – mayę.
Maya mówi – „Och, chcesz imitować Krysznę, chcesz skosztować
jak smakuje ten świat, chcesz się nim cieszyć? Właśnie, dlatego
zapomniałeś o Nim? Ja ci pomogę. Dam Ci każdy rodzaj bogactwa, dam
ci męża, żonę, braci, siostry i wiele, wiele innych rzeczy. Będziesz
mógł się do nich przywiązać i zapomnieć o Krysznie, coraz bardziej
i bardziej.” Wtedy przywiązujemy się do tych rzeczy i to przywiązanie
staje się przyczyną tego całego cierpienia. Powinniśmy wiedzieć,
że całe to nasze przywiązanie, miłość i oddanie w tym świecie,
są wypaczonym odzwierciedleniem naszej oryginalnej miłości do Kryszny.
Jako uwarunkowane
dusze w materialnym świecie, myślimy: „Mam tak wiele własności,
tak wiele należy do mnie, jestem człowiekiem czynu na polu wielu działań.
Jestem ojcem; Jestem matką; Jestem mężem; Jestem żoną; Jestem synem;
Jestem córką; Jestem królem.” W ten sposób tworzymy sobie wiele
fałszywych wizerunków.
Poprzez
wpływ wiedźmy mayi czasami wznosimy się a czasami upadamy.
Ona stworzyła wiele chorób i problemów, aby nas nękać. Musimy jasno
zrozumieć, w czym rzecz, że bez względu na zajmowaną pozycję w
życiu, będziemy mieć problemy. Osoba może być Hitlerem czy Mussolinim,
może być bardzo biedna albo może być kimś pomiędzy, ale w każdym
przypadku będzie miała problemy, ponieważ tutaj problemy są wszędzie,
na każdym kroku.
„O KRYSZNO!
JESTEM TWÓJ!”
Śri
Caitanya-caritamrta opisuje materialne cierpienia żywej istoty
oraz sposób w jaki dobiegają one końca.
„Kiedy
uwarunkowana dusza sprzeciwia się Krysznie, w rezultacie tego wpada
w materialną egzystencję, w nurt narodzin i śmierci. Wędruje tam
bez celu poprzez 8.400.000 rodzajów form życia, będąc paloną poprzez
trzy rodzaje nieszczęść. Jest niezmiernie trudną rzeczą aby oswobodzić
się z tego nurtu. Jednakże, tak jak drewniany patyk płynący w rzece
może zostać zmyty na brzeg poprzez silny prąd, podobnie uwarunkowana
dusza dzięki niezwykle przychylnej fortunie, może osiągnąć schronienie
w towarzystwie czystych wielbicieli. Wtedy może zostać uwolniona z
tego nurtu materialnej egzystencji, może na nowo ustanowić swoją
konstytucjonalną pozycję jako sługi Kryszny.”
„Kiedy
osoba, dzięki przebywaniu w towarzystwie sadhu,
rozbudzi swoje pełne miłości przywiązanie do lotosowych stóp Kryszny,
jest to znakiem, że dzięki sprzyjąjącemu losowi, będzie ona wkrótce
wyzwolona z materialnej egzystencji. Z tego powodu wszystkie pisma,
tak bogato wysłąwiają toważystwo osób sadhu.
Jeśli jakakolwiek uwarunkowana dusza odczuwa ogromną udrękę i choć
raz wezwie Krysznę z głębi swojego serca, `O Kryszno! Jestem Twój!'
wtedy Kryszna obdaruje ją możliwością przebywania w toważystwie
osób sadhu, jak również wzniesie ją ponad niewolę mayi
[iluzji].”
PRAWDZIWA DOBRA
FORTUNA
Kiedy jakaś
osoba zaczyna przebywać w towarzystwie osób sadhu, jest to
znakiem, że dzięki nadzwyczaj dobrej fortunie, jej materialna egzystencja
zbliża się ku końcowi. Powinniśmy dobrze zrozumieć czym jest ta
dobra fortuna. Fortuna, los uwarunkowanej duszy jest po prostu owocem
jej przeszłych działań. Istnieją dwa typy działań: materialne
aktywności, które przynoszą nam zwiększenie materialnej pomyślności
i materialnych korzyści oraz transcendentalne aktywności, które przynoszą
nam zwiększenie transcendentalnych pomyślności i transcendentalnych
korzyści. Aktywności takie jak służba dla osób sadhu, Śri
Kryszny lub dla Jego świętego imienia, również są transcendentalne,
jeśli wypełniane są ze względu na uzyskanie duchowego dobra. Nie
ma znaczenia to, co jeszcze uwarunkowana dusza może robić świadomie
albo nieświadomie, jeśli angażuję się ona w transcendentalne czynności,
ich skutki będą gromadzone po to, aby wytworzyć pewnie doznanie w
sercu, które następnie stopniowo przybierze formę pragnienia zaangażowania
się służbę oddania dla Kryszny (bhakti). Kiedy to doznanie
będzie prawidłowo karmione, wtedy przywoływana jest dobra fortuna,
poprzez której wpływ materialne pragnienia uwarunkowanej duszy stopniowo
zaczną słabnąć. Kiedy pragnienia związane z materialną egzystencją
zostają w znacznym stopniu zmniejszone oraz kiedy to doznanie dobrej
fortuny zostało obficie nakarmione, wtedy wzrasta wiara w przebywanie
w towarzystwie osób sadhu. Ta sama wiara w łatwy sposób doprowadza
do powtarzającego się przebywania z osobami sadhu i jest ona
przyczyną osiągnięcia kompletnej doskonałości.
KRYSZNA ARANŻUJE
DLA NAS GURU
Kiedy ktoś
szczerze podporządkuje się Krysznie, bez pragnienia materialnego zysku,
Kryszna zaaranżuje takiej osobie guru. Dlatego powinniśmy dojść
do tego punktu, wtedy łatwo otrzymamy łaskę takiego rzadko spotykanego
guru. Wszystko zależy od Kryszny.
Bona fide
(godny wiary) guru jest wielką rzadkością w tym świecie,
natomiast bona fide uczeń, który odda się w pełni jest jeszcze większą
rzadkością. Słyszeliśmy w Bhagawad-gicie o oddaniu Arjuny
dla Kryszny. Wedy, Upaniszady i Purany ukazują
wiele innych przykładów idealnego guru oraz idealnego ucznia,
ale najbardziej rozsławionym przykładem jest ten ze Śrila Jiva Goswamim
i jego pełnym oddaniem dla lotosowych stóp Śri Rupy i Śri Sanatany
Goswamiego. Teraz możemy zadać pytanie, kim był guru Śrila
Sanatany Goswamiego i Śrila Rupy Goswamiego? Śrila Rupa Goswami modlił
się do Śri Czaitanii Mahaprabhu we wzniosłych inwokacjach, w każdej
z jego książek. Czaitania Mahaprabhu (ang.: Caitanya Mahaprabhu) jest
historyczną osobistością, który pojawił się około 500 lat temu.
Oprócz tego, na podstawie autorytetu pism świętych rozumiemy, że
jest On samym Śri Kryszną osobiście, przyszedł On jako Swój wielbiciel,
po to aby nauczyć nas, poprzez własny przykład, jak praktykować
służbę oddania. Śri Rupa i Śri Sanatana Goswami byli Jego osobistymi
towarzyszami i bezpośrednimi uczniami. Lecz pytanie brzmi, kiedy Śri
Czaitania Mahabrabhu inicjował Śri Rupę i Śri Sanatanę? Czy słyszeliśmy
o przeprowadzeniu ofiary ogniowej podczas ich inicjacji i o przekazaniu
im mantr? Nie. Śri Czaitania Mahaprabhu zaszczepił wszystko w ich
sercach, jak również oni zaakceptowali Go jako swojego guru
wewnątrz ich serc. Najważniejsze jest to, aby podążać za swoim
Gurudewa, wewnętrznie i zewnętrznie.
Jeśli po
prostu, naturalnie ofiarujemy nasze serce u lotosowych stóp Waisznawy,
on jest naszym guru, bez względu na to czy dał on nam mantry
i odprawił ofiarę ogniową czy nie. Te czynności są zewnętrzne
i one nie są aż tak ważne, jak wewnętrzny proces oddania swojego
serca.
DWA TYPY UCZNIÓW
Rozróżniamy
dwa typy uczniów, a co za tym idzie dwa rodzaje inicjacji. Pierwszy
rodzaj to formalna inicjacja, która zawiera formalną ceremonię ofiary
ogniowej oraz przekazanie mantr gayatri. Ktoś może pomyśleć:
„Teraz jestem inicjowany, ponieważ tak bardzo się poświęciłem,
ogoliłem swoją głowę i odebrałem swoje mantry” – ale
to jest zewnętrzne. Oczywiście, formalna inicjacja jest istotna, ale
nie jest kompletna bez wewnętrznej inicjacji.
Wewnętrzna
inicjacja jest procesem, z pomocą którego, uczeń dedykuje swoje serce
lotosowym stopom swojego mistrza duchowego wiedząc, że guru obdarzy
go kwalifikacjami do pełnienia służby dla Śri Śri Radhy i Kryszny.
Śri Gurudewa daje wszystkie rodzaje transcendentalnej wiedzy na temat
podstawowych prawd o Najwyższej Osobie Boga, o guru, o wielbicielach
i o transcendentalnej miłości Boga.
CZYM JEST MAYA?
CZYM JEST BHAKTI?
Guru
naucza również tego czym jest maya. Wyjaśnia on, że jest
to czar iluzorycznej energii, która sprawia, że widzimy mężczyznę
lub kobietę jako źródło zmysłowej satysfakcji (zmysłowego zadowolenia).
Taka świadomość wytwarza wiele problemów pomiędzy mężem a żoną,
a szczególnie dotyczy to krajów zachodnich. Wielu ludzi bierze ślub
mimo tego, że są rozwiedzeni już kilka razy, nie mają żadnego zainteresowania,
żadnych obaw w stosunku do dzieci. Małżeństwo w rzeczywistości
oznacza, że mąż i żona powinni być ze sobą na całe życie, nie
powinni oni pozwalać aby jakieś małe problemy były przyczyną ich
rozwodu.
Guru
uczy swoich zwolenników, że nie powinni oni być zbyt przywiązani
lub nieprzywiązani. Raczej powinni oni wypełniać swoje obowiązki,
powinni oni widzieć siebie, swoje żony i swoje dzieci jako sługi
Kryszny. On uczy ich jak pełnić swoją służbę w taki sposób, który
pozwoli im rozwinąć świadomość Kryszny. Guru instruuje nas
jak praktykować oddanie [bhakti] oraz jak rozwinąć szacunek,
oddanie oraz służbę dla Kryszny. To jest wiedza transcendentalna.
Gurudewa niszczy również nasze grzeszne reakcje: „W wyniku otrzymania
diksa, można stopniowo stać się niezainteresowanym materialnymi
uciechami oraz stać się zainteresowanym duchowym życiem.” (Bhakti-sandarbha,
283)
GURU NISZCZY GRZECH
Kuryat
papasya sanksayam: “Materialne życie składa się z problemów
powstających z naszego przywiązania do światowych spraw.“ W materialnym
życiu, osoba jest pełna pożądania, złości, chciwości, dumy, iluzji
i zawiści, myśli ona, że jest uciechowiczem (kimś kto żyje dla
własnego zadowolenia, dla własnych uciech).
Śri Gurudewa
niszczy cztery stadia grzechu.
1. Karmę,
która wydała już owoce. Cierpienia lub uciechy, które właśnie
przychodzą do nas, jako rezultat naszych przeszłych działań.
2. Nasiona
grzesznych pragnień, które drzemią w naszych sercach, a które mogłyby
być przyczyną zaangarzowania się w grzeszne czynności, gdyby stały
się dojrzałymi owocami.
3. Przyszłe
reakcje. Reakcje naszej obecnej działalności, które wydałyby owoce
w przyszłości.
4. Ignorancję
(niewiedzę), poprzez którą zapominamy o Krysznie i myślimy o sobie,
jako o uciechowiczu. Ignorancja jest fundamentalną przyczyną wszystkich
problemów.
Jesśli
jakiś inicjujący guru nie jest wystarczająco zaawansowany
duchowo, aby przezwyciężyć te cztery stadia grzechu, nie można wtedy
zrobić poważnego postępu duchowego w służbie oddania. W tym przypadku
powinno się przyjąć instruującego guru, który jest bardziej
zaawansowany. Należy modlić się do Kryszny i do Gurudewa aby pomogli
ci rozwiązać twoje trudności. Bona fide guru doradzi ci abyś
poszukał schronienia u zaawansowanego Waisznawy, który jest takiego
pokroju jak Śrila Rupa Goswami i Śrila Narottama dasa Thakura.
Jeśli
guru okazuje zazdrość albo zawiść gdy jego uczniowie przebywają
w towarzystwie bardziej zaawansowanych instruujących guru, lub
jeśli jest on przeciwnikiem Waisznawów i ich nauk, wtedy uczeń powinien
rozważyć opuszczenie takiego guru. W przeciwnym razie, nie
powinno się opuszczać swojego inicjującego mistrza duchowego, nawet
jeśli znajdzie się bardziej zaawansowanego instruującego mistrza
duchowego.
Obecnie,
ludzie opuszczają jednego guru i przyjmują następnego, tak
samo jak nowocześni mężowie i nowoczesne żony w łatwy sposób rozwodzą
się. Jednak jeśli chcemy odnieść sukces w służbie oddania, powinniśmy
stać się pełni wiary i być stali. “Nawet jeśli ktoś potnie mnie
na kawałki, ja nie porzucę intonowania Hare Kryszna” – powinniśmy
mieć tak silną wiarę w święte imię. Jeśli posiadamy taką mocną
wiarę w intonowanie, wtedy niełatwo zmienimy guru, ponieważ
nie można osiągnąć służby oddania dla Śri Kryszny poprzez takie
postepowanie. Nasza wiara w naszego guru i jego słowa powinna
być wysokiej klasy i nie powinna być fałszywa.
JAK ZBLIŻYĆ
SIĘ DO GURUDEWA
Jeśli jesteś
szczery, Kryszna przyśle ci bardzo dobrego guru, który posiada
odpowiednie kwalifikacje, tak więc zawsze powinieneś modlić się
do Kryszny, aby dał Ci kwalifikowanego guru. Jest to zewnętrznym
symptomem wiary. Powinieneś mieć silną wiarę w to, co stwierdza
guru, Kryszna i pisma. Bhagavad-gita wyjaśnia w jaki sposób
powinniśmy zbliżać się do mistrza duchowego.
tad viddhi pranipatena
pariprasnena sevaya
upadeksyanti te jnanam
jnaninas tattva darsinah
„Spróbuj
poznać prawdę poprzez zbliżenie się do mistrza duchowego. Pytaj
go w pokorny sposób, dociekaj i pełnij dla niego służbę. Samo-zrealizowana
dusza może przekazać ci wiedzę ponieważ sama poznała prawdę.”
(Bhagavad-gita
4.34).
Powinniśmy
udać się do tych, którzy zrealizowali tą Prawdę Absolutną, Najwyższą
Osobę Boga i powinniśmy ofiarować im nasze wyrazy szacunku (pranams).
Co to jest pranam? “Och, ofiarowuję Ci swoje pranam.”
Prawdziwe pranam nie jest jedynie rodzajem zewnętrznej czynności.
Pranam oznacza, że ofiarowuję całe swoje jestestwo, z całą
swoją wiedzą i ze wszystkim u lotosowych stóp mojego Gurudewa. Innymi
słowy, podporządkowuję mu się. To jest pranam: “Cokolwiek
mi polecisz do zrobienia, ja muszę to zrobić.”
Musimy służyć
guru i sprawiać by był zadowolony, wtedy możemy dociekać, zadawać
pytania we właściwy sposób, bardzo pokornie. Powinniśmy go sprawdzić,
ponieważ wymagane są pewne standardy, dla obojga, dla guru
i dla ucznia. Pisma stwierdzają, że tasmad gurum prapadyeta:
“Powinniśmy podporządkować się takiemu guru, który może
dać dobre instrukcje, i króry może uwolnić nas od wszystkich wątpliwości.”
Taki guru zabierze nas do Kryszny ale musi on być duszą zrealizowaną.
Oznacza to, że zrezygnował on z zadowalania zmysłów i nie jest spragniony
żadnych światowych rzeczy.
SYMPTOMY GURU
Jeśli zobaczysz,
że guru wciąż pragnie przyjemności zmysłowych, powinieneś ofiarować
mu pranam i opuścić jego towarzystwo. Szczególnie powinieneś
tak postąpić w przypadku, jeśli guru wcześniej był wysokiej
klasy osobą wyrzeczoną ale przywiązał się do jakiejś kobiety i
porzucił swój wyrzeczony porządek życia, na rzecz bycia głową
rodziny. Powinieneś ofiarować mu pranam i zostawić go, tak
jak zostawia się stolec po jego wydaleniu.
Są pewne
symptomy, które pokazują, czy guru posiada odpowiednie kwalifikacje,
czy nie. Spośród trzech stopni bycia wielbicielem – neofitą, średnio
zaawansowanym, najbardziej zaawansowanym – inicjujący guru
nie powinien być na niższym poziomie, niż na poziomie średnio zaawansowanego
wielbiciela. Oczywiście bardziej zaawansowany wielbiciel jest wyżej
i może on nagrodzić nas wyższymi rezultatami w bhakti, jednak
taki guru jest rzadkością w tym świecie. Wobec braku tak niezwykle
zaawansowanego guru, średnio zaawansowany wielbiciel może zostać
przyjęty jako inicjujący lub instruujący guru.
Nie powinieneś
akceptować kogokolwiek jako guru, jeśli nie okazuje on tych
symptomów. W przeciwnym razie będziesz miał tak wiele trudności
w swoim duchowym życiu. Jeśli twój guru upadnie, to będziesz bardzo
gorzko płakał a twoje życie zostanie zrujnowane.
Pierwszym
symptomem średnio zaawansowanego wielbiciela jest:
tasmad gurum prapadyeta
jijnasuh sreya
uttamam
sabde pare ca
nisnatam
brahmany upasamasrayam
„Ktoś,
kto poważnie pragnie osiągnąć prawdziwe szczęście, musi znaleźć
bona fide mistrza duchowego i przyjąć w nim schronienie poprzez inicjację.
Kwalifikacją mistrza duchowego jest to, że musi on posiadać realizację
konkluzji pism poprzez rozważanie i logikę oraz musi być w stanie
przekonać innych do tych konkluzji. Takie wielkie osobistości, które
odłożyły na bok wszelkie materialne względy i przyjęły kompletne
schronienie w Najwyższej Osobie Boga, mogą być przyjmowane jako bona
fide mistrzowie duchowi.” (Śrimad Bhagavatam 11.3.21)
KWALIFIKACJE GURU
Guru
powinien posiadać wszystkie symptomy wspomniane w powyższym wersecie,
ale trzy z nich są szczególnie ważne.
Pierwszy symptom to, sabde pare ca nisnatam brahmani: Guru
posiada kompletną wiedzę na temat pism. Drugi symptom to, upasa1nasra
yam: nie jest on przywiązany do materialnych pragnień i zawsze
służy Krysznie z wielką radością. Jeśli jest nieszczęśliwy i
czuje, że jego życie jest pełne problemów oznacza to, że nie posiada
on kwalifikacji aby być guru.
Haridasa
Thakura był bity na 22 rynkach, prawie został zabity na śmierć,
ale nie uważał on tego za problem. Cały czas intonował Hare Kryszna,
Hare Kryszna. Prahlada Maharaja był torturowany przez swego ojca, jednak
nigdy nie czuł on, że miał problem. Wręcz przeciwnie, postawił
on na głowie wszystkie swoje problemy. Zakładając, że guru
lamentuje ponieważ ma wiele problemów, że jego żona oszukuje go,
jego dzieci nie są z nim, nie może zarobić pieniędzy, nie jest dobry
w zarządzaniu, nie posiada wystarczającej ilości materialnych udogodnień
i nie ma nawet komputera. Taki, tak zwany guru, powinien zostać
natychmiast odrzucony, nawet jeśli intonuje on Hare Kryszna, przyjął
inicjację i wypełnia dziewięć procesów bhakti.
Trzecim
symptomem guru jest to, że zrealizował on Kryszna-bhakti.
Jeśli brakuje mu tej realizacji, ze względu na wciąż posiadane materialne
pragnienia, taki guru z pewnością upadnie.
KWALIFIKACJE ŚREDNIO
ZAAWANSOWANEGO WIELBICIELA
Dodatkowo,
oprócz trzech symptomów wspomnianych powyżej, należy się upewnić,
że guru żyje zgodnie z czterema cechami szczególnymi średnio
zaawansowanego wielbiciela:
1. Posiada
miłość i oddanie dla Kryszny.
2. Okazuje
przyjaźń w stosunku do Waisznawów oraz ofiarowuje im służbę. Posiada
trzy rodzaje relacji w stosunku do trzech rodzajów Waisznawów. Kiedy
spotyka wielbiciela, który jest od niego bardziej zaawansowany w
bhakti, uhonorowuje go i jest mu posłuszny w przyjacielskim nastroju.
Relacjonuje on do równych sobie jako przyjaciel i jest również przyjacielski
dla tych, których bhakti jest mniej rozwinięte. Tak więc okazuje
on przyjaźń (maitri) wraz z całym szacunkiem bardziej wzniosłym
od siebie. Jest przyjazny dla tych, którzy są mu równi oraz jest
przyjazny i współczujący dla podporządkowanych sobie.
3. Okazuje
łaskę i miłosierdzie w stosunku do mniej zaawansowanych, jeśli posiadają
oni wiarę w Waisznawów (nawet jeśli jest to wiara światowa) i również
tym, którzy ich honorują. Inaczej mówiąc, mniej zaawansowani wielbiciele
mogą posiadać materialny sentyment w stosunku do guru i do
Bóstw. Mogą oni mieć więcej oddania dla Bóstw niż dla wielbicieli
i z tego powodu mogą nie lubić spotykać się z wielbicielami i słuchać
ich hari-katha. Tacy mniej zaawansowani wielbiciele, mogą nie
być w stanie działać zgodnie z czterema konwencjami, zgodnie z którymi
średnio zaawansowany wielbiciel powinien działać, pomimo tego, że
rozumieją oni to, że powinni być posłuszni pismom. Ludzie ci mogą
być nieświadomi pewnych spraw, jednak chcą nauczyć się tego, jak
zrobić postęp w służbie oddania.
4. Średnio
zaawansowany wielbiciel okazuje brak zainteresowania w stosunku do osób,
które nastawione są przeciwko Waisznawom i tych, którzy ich nie honorują.
Jest świadomy tego, że posiadając relację z takimi osobami lub asocjując
z nimi zniszczy wszystkie objawy bhakti.
Każdy,
kto próbuje zdecydować się aby przyjąć jakiegoś szczególnego
guru, powinien go sprawdzić czy posiada on trzy główne symptomy
średnio zaawansowanego wielbiciela, które są kwalifikacją do tego
aby być guru, jak również czy posiada cztery wyżej wspomniane
dodatkowe cechy? Śrila Jiva Goswami ostrzega nas w Bhakti-sandarbha,
że jeśli ktoś przyjmie guru z powodu światowej sławy, imienia,
czy zysku lub jeśli guru przyjmie uczniów z podobnego powodu
oboje upadną. Ich przeznaczeniem będzie naraka, piekło.
JESTEŚMY KONTROLOWANI
PRZEZ MAYĘ
Pomimo tego,
że szczerze doszliśmy do tego, by szukać guru, to nadal bycie
kontrolowanym w tym świecie jest bardzo bolesne. Nie chcemy aby ktokolwiek
nas kontrolował. Raczej, chcielibyśmy być wolni. Jednakże, nie możemy
uciec spod bycia kontrolowanym przez materialną energię, mayę.
Jesteśmy skazani na narodziny i śmierć. Jesteśmy skazani na to,
by się zestarzeć, nawet jeśli tego nie chcemy.
Kiedy jesteś
młody, możesz mieć kilka siwych włosów. Co wtedy zrobisz? „Och,
wyrwę je.” Niema problemu, ale co zrobisz kiedy większość twoich
włosów będzie siwa? Wyrwiesz je wszystkie?
Nasze zęby
są ładne gdy jesteśmy młodzi, ale kiedy się starzejemy, zaczynają
nam one wypadać. Podczas młodości, twoje oczy są tak piękne i tak
mocne ale kiedy się starzejemy zaczynamy być kontrolowani przez starość.
Możemy wtedy widzieć tylko za pomocą okularów i ostatecznie stajemy
się jeszcze starsi, gdzie okulary nie są nam już nawet w stanie pomóc.
Jesteśmy skazani na starość, nawet jeśli tego nie chcemy, jesteśmy
skazani na śmierć nawet jeśli tego nie chcemy.
Nie chcemy
aby ktokolwiek nas kontrolował. Chłopcy nie chcą aby rodzice kontrolowali
ich. Kiedy ukończą swoje studia idą do pracy i ciężko pracują
aby mogli stać się wolnymi. Pracują oni ciężko w jakimś zawodzie
i żyją samotnie, ponieważ nie chcą być kontrolowanymi przez swoich
rodziców. Dziewczęta również nie chcą wychodzić za mąż, ponieważ
mają one to przekonanie: „Jeśli wezmę ślub, będę pod kontrolą
jakiegoś mężczyzny. Więc dlaczego powinnam wyjść za mąż? Będzie
dla mnie lepiej jeśli pozostanę wolna.”
Młodzi
mężczyźni również nie chcą być kontrolowani w małżeństwie.
Oni myślą: „Jeśli się ożenię, będę musiał utrzymywać żonę
i dzieci oraz opiekować się nimi do czasu mojej starości.” Więc,
nikt w tym świecie nie chce być kontrolowanym, nawet przez miłość
swojej żony i swoich dzieci.
GDZIE JEST TO
SZCZĘSCIE Z BYCIA KONTROLOWANYM
Chociaż
ogólnie nie chcemy być kontrolowani, to istnieje takie miejsce, w
którym bycie kontrolowanym jest cudowne i pełne oddania, które daje
nam szczęście. Wiemy, że dzieci chcą być ze swoimi rodzicami a
szczególnie ze swoimi mamami. Co takie dziecko robi, kiedy jego matka
pójdzie tam, albo gdzieś indziej? Tęskni ono za mamą i płacze za
nią. Istnieje takie miejsce, gdzie bycie kontrolowanym jest tak bardzo
cudowne, nawet Najwyższa Osoba Boga chce być kontrolowanym przez miłość
i oddanie. Każdy chce miłości i oddania, ponieważ jest naturą każdej
żywej istoty aby czerpać szczęście poprzez dawanie i przyjmowanie
miłości i oddania. Jesteśmy tacy, ponieważ te cechy są w pełni
obecne w Najwyższym.
KLAPS MIŁOŚCI
I ODDANIA
Jest nieznośnie
bolesnym żyć w tym materialnym świecie pod wpływem jego kontroli.
Jednak w duchowym świecie, na Vaikunthach bycie kontrolowanym jest
bardzo cudowne. W rzeczywistości, z własnego doświadczenia w tym
świecie, nie możemy nawet wyobrazić sobie, jakie jest to cudowne.
Dlaczego bycie kontrolowanym tam jest tak cudowne? Ponieważ bycie tam
pod kontrolą jest zawsze powiązane z miłością i oddaniem. Świat
duchowy jest całkowicie wypełniony czystą miłością i czystym oddaniem.
Kryszna
jest Najwyższą Osobą Boga, ale na Goloka Vrindavana chce być pokonany
i kontrolowany przez Śrimati Radhikę. Kim jest Radhika? Jest ona uosobieniem
czystej miłości i oddania.
Jeśli jakiś
człowiek nie jest z tobą w dobrych stosunkach a pomimo tego zaoferuje
ci jakiś prezent, czy przyjmiesz ten prezent? Nie, nie chcesz przyjąć
ponieważ brak jest tam względu na twoje uczucia, niema poszanowania.
Jeśli jednak ktoś kocha cię i darzy cię sympatią, nawet jeśli
da ci klapsa to będziesz szczęśliwy, ponieważ ma on wyższy wzgląd
na ciebie, ma szacunek. Dlaczego? Ponieważ ten klaps jest pełen miłości
i oddania.
„PRZYJMĘ CAŁĄ
TWOJĄ MIŁOŚĆ I ODDANIE”
Na Goloka
Vrindavana, która jest najwyższą siedzibą Kryszny w duchowym świecie,
nie jest problemem dla nikogo aby być kontrolowanym przez innych, ponieważ
wszyscy tam nawzajem kontrolują się przez miłość i oddanie. Nawet
Kryszna Osobiście, Ten, który jest Najwyższą Osobą Boga, chce być
kontrolowanym przez miłość i oddanie.
Kiedy ludzie
grają w gry i zakładają się z innymi, umawiają się w ten sposób,
że: „Jeśli ty mnie pokonasz, będę musiał dać ci coś. Jeśli
natomiast ja pokonam ciebie, wtedy wezmę coś od ciebie.”
Kryszna
i Śrimati Radhika również grają ze sobą w podobne gry. Kryszna
powiedział: „Jeśli ja Cię pokonam, będziesz musiała mi coś dać.”
„Czym
jest to coś?”
Kryszna
odpowiedział: „Przyjmę całą Twoją miłość i oddanie.” Wyobraźmy
sobie jakie to jest cudowne aby w ten sposób kogoś pokonać i być
tak pokonanym. W królestwie duchowym wszystko jest takie cudowne.
KRYSZNA ZWYCIĘŻA
JAKO POKONANY
Na Krysznaloce,
na Vaikunthach lub na Goloka Vrindavana wszystko jest na wysokim poziomie.
Jest to tak wysoki poziom, że z naszego punktu widzenia nie możemy
sobie tego nawet wyobrazić. Kryszna jest pokonywany, gdy walczy ze
swoimi przyjaciółmi. Zgodnie z indyjskimi zasadami, kiedy dwoje ludzi
walczy ze sobą w zapasach, ten kto jest rozłożony na łopatki, jest
uważany za pokonanego. Kryszna i Śridama zgodnie z tymi zasadami walczyli
w zapasach i Śridama pokonał Krysznę. Śridama ogłosił, że jest
zwycięzcą ale Kryszna po prostu się uśmiechał.
„Czemu
się uśmiechasz?” – Zapytał Śridama.
Kryszna
oświadczył: „To Ja Cię pokonałem.” Śridama zmieszał się:
„Jak mnie pokonałeś? Przecież jesteś na łopatkach, przyciśnięty
do ziemi, więc to Ty jesteś pokonany. Czemu myślisz, że mnie pokonałeś?”
Kryszna
wyjaśnił: „Nie, to Ja Cię pokonałem, ponieważ Twój nos jest
skierowany do dołu a Mój nos jest do góry.” Kryszna jest tak porywająco
dowcipny. Oni pokonują się nawzajem, ponieważ jest to takie cudowne,
aby być pokonanym. Nie możemy wyobrazić sobie takiej miłosnej wymiany
uczuć z naszego własnego doświadczenia w tym świecie. Powinniśmy
uczyć się o tym wszystkim a pierwszym krokiem jest, aby dowiedzieć
się jak można być kontrolowanym przez Gurudewa. To sprawi, że będziemy
szczęśliwi oraz pomoże nam to wejść do królestwa miłości i oddania.
W DUCHOWYM ŚWIECIE
NIE MA KŁAMCÓW!
W tym świecie
nie ma miłości i oddania. Właśnie dlatego zawsze tak bardzo cierpimy.
Tutaj nie ma niczego takiego jak tam, tam nie ma cierpienia ani niczego
takiego. Nie ma tam narodzin, śmierci, starości ani chorób. Zawsze
jest to bardzo piękne miejsce, bez czegokolwiek nieprzyjemnego lub
niepomyślnego. Nikt tam nie okłamuje nas, ani nie oszukuje, nikt tego
nie robi. Nie ma tam prawników ani nikogo podobnego. Jest zupełnie
inaczej niż tutaj. Tutaj, każdy chce brać, ale tam nie ma niczego
do wzięcia, nie ma zupełnie nic do wzięcia. Tam jest tylko dawanie.
Każdy przychodzi do nas, aby obdarzyć nas czystą miłością i oddaniem.
Zaczyna
się to od podstawowej zasady guru. Uczeń przyjmuje schronienie
u Gurudewy, a Gurudewa kontroluje ucznia. Każdy bona fide uczeń chce
być kontrolowanym przez Gurudewę. Czemu? Ponieważ jest bardzo przyjemnym
być pod kontrolą Gurudewa.
Taka miłosna
kontrola zaczyna się od służby dla Gurudewa. Uczeń oddaje wszystko
Gurudewie, a Gurudewa daje mu całe swoje transcendentalne bogactwo
– to właśnie jest miłość i oddanie. Bycie kontrolowanym jest
tak wzniosłą rzeczą. Więc miejcie w to wiarę i nie obawiajcie się.
PODPORZĄDKOWANIE
W ODDANIU
Też obawiałem
się bycia pod kontrolą. Nigdy nie chciałem być kontrolowanym przez
kogokolwiek. Jednak kiedy wszedłem pod kontrolę mojego Gurudewa, –
Och, wtedy się zupełnie zmieniłem. Teraz myślę: „Chcę być pod
kontrolą mojego Gurudewa. Chcę być kontrolowanym przez Krysznę i
Jego przyjaciół w duchowym świecie.” Chcę być pod ich kontrolą.
Nawet Kryszna chce być kontrolowanym przez miłość i oddanie Swoich
przyjaciół. Jego przyjaciele również chcą być kontrolowani przez
miłość i oddanie.
Ty również
możesz kontrolować Krysznę poprzez miłość i oddanie. Czy chcesz
kontrolować Krysznę w ten sposób? Najpierw jednak, sam musisz być
całkowicie kontrolowanym przez miłość i oddanie. Bycie kontrolowanym
w ten sposób nazywane jest „podporządkowaniem w oddaniu”.
Proces kontroli
poprzez miłość i oddanie jest podporządkowaniem w oddaniu. Pewien
szczególny typ podporządkowania w oddaniu, który jest praktykowany
przez wielbicieli, został szczegółowo opisany przez wielkich nauczycieli
z naszej linii sukcesji i jest to:
SPECJALNY TYP
WIARY
Sarangati
jest możliwe tylko dzięki wierze. W rzeczywistości jest to pierwsza
oznaka obecności wiary. Kiedy mówię „wiara”, to nie mówię tylko
o uwierzeniu. Ten szczególny typ wiary, który nazywa się sraddha,
jest bardzo specjalnym stanem.
Naszą pierwotną
naturą jest służenie Krysznie ale zapomnieliśmy o niej z powodu
uroku mayi. Kiedy ta tendencja lub pragnienie służenia Krysznie
manifestuje się w sercu, dzięki łasce Gurudewy, ukazuje się ona
na zewnątrz jako sraddha. Jest ona koniecznym nastrojem, do
tego by wejść do głównego nurtu bhakti lub transcendentalnej
służby oddania.
Sarangati,
podporządkowanie w oddaniu, prowadzi wielbicieli do drzwi bhakti,
następie bhakti prowadzi nas do Kryszny. Bhakti jest
rzeczywistym procesem służenia Krysznie poprzez swoje obecne zmysły,
zaczyna się od słuchania i intonowania Jego imion, sławy, glorii,
rozrywek i tak dalej.
SYMPTOMY PODPORZĄDKOWANIA
Powinieneś
wiedzieć jakie są symptomy podporządkowania, wtedy będziesz wiedział
czy posiadasz wiarę lub sarangati w swojego Gurudewa czy nie.
Jest sześć symptomów podporządkowanego wielbiciela, który właściwie
praktykuje sarangati. (1) Przyjmuje to, co jest korzystne w służbie
oddania i (2) odrzuca wszystko to, co jest niekorzystne. Posiada on
(3) mocną wiarę w to, że Kryszna zawsze go ochroni, że (4) Kryszna
zaopiekuje się nim oraz będzie go utrzymywał, dostarczając mu wszystko,
co jest niezbędne. (5) Poświęcił się Krysznie i jest on zawsze
(6) łagodny i pokorny. Tych sześć symptomów naturalnie manifestuje
się u tych, którzy mają sraddha, wiarę – tzn. wiarę w
Gurudewa, wiarę w wielbicieli i wiarę w Krysznę.
W tym miejscu
zaczyna się radość i szczęście. Kiedy tylko wielbiciel robi postęp,
naturalnie rozwija się od wiary, do mocno ustalonej służby oddania
a wtedy smakuje transcendentalnego przywiązania, miłosnej ekstazy
i ostatecznie rozwija się do pełnej transcendentalnej miłości i
oddania lub prema.
JEST TO TAK CUDOWNE,
BY SŁUŻYĆ ŚRI GURUDEWA
Gurudewa
wie, że Kryszna dostarcza wszystkiego czego on potrzebuje a nawet tysiące
razy więcej. Dlatego nie potrzebuje on żadnej służby od nas. Jednak
my potrzebujemy służyć jemu, ponieważ jeśli nie służymy Gurudewie,
nie możemy rozwinąć naszej służby dla Kryszny. Dlatego Gurudewa
przyjmuje naszą służbę, aby pomóc nam oraz dlatego, że my chcemy
mu służyć. Jest to takie cudowne, by służyć Gurudewie.
Ostatnio
spytałem mojego ucznia: „Dlaczego chciałeś zawieźć mnie na lotnisko
swoim własnym samochodem? Czemu nie wysłałeś kogoś innego? Przecież
którykolwiek z tych chłopców mógłby mnie tutaj zawieźć.”
Mój uczeń
odpowiedział: „Ponieważ chciałem być twoim kierowcą.”
Jeśli uczeń
dostaje tyle radości, miłości i szczęścia ze służenia Gurudewa,
tylko wyobraźcie sobie jak cudownym byłoby służyć lotosowym stopom
Kryszny w świecie duchowym. Na tej płaszczyźnie służba dla lotosowych
stóp Kryszny jest miłością i oddaniem. Służenie Krysznie jest
istotą miłości i oddania.
INTONUJ HARE KRYSZNA!
Jeśli chcesz
tych wszystkich rzeczy, to powinieneś intonować mahamantrę.
Hare Kryszna Hare
Kryszna
Kryszna Kryszna
Hare Hare
Hare Rama Hare
Rama
Rama Rama Hare
Hare
Dzięki
niej, miłość i oddanie naturalnie się rozwinie, będą one samoistnie
wypełniać wszystkie twoje potrzeby i pragnienia. Twoje życie będzie
wypełnione miłością i oddaniem.
To jest
nasza nauka – weźcie ją!
Gaura
premanande! Haribol!
|