Rupanuga i Raganuga Drukuj Email
Mathura, Indie, 12 października 1996 rok

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[Jest to zapis wyjątkowego wykładu, w którym Śrila Maharadża mówi o niezrównanej pozycji Śrila Prabhupady Bhaktiwedanty Swamiego Maharadża oraz gloryfikuje go. Wykład ten nie był dotąd nigdzie publikowany.]

Istnieje różnica między rupanuga* [patrz: przypis 1] a raganuga* [patrz: przypis 2]. Ci, którzy są w tym świecie i służą Śri Śri Radzie i Krysznie podążając ścieżką ragi (pełnego miłości oddania), idąc śladami bhaktów ragatmika, opisanych przez Śrila Rupę Goswamiego w Śri Bhakti-rasamrita-sindhu i Śri Udżwala-nilamani, należą do kategorii raganuga.

Ten termin odnosi się do wielbicieli, którzy pragną osiągnąć wradża-bhakti poprzez zalecaną praktykę. Może się jednak zdarzyć, że tacy wielbiciele nie są rupanuga, lecz raganuga. Śri Dżajadewa Goswami nie był bhaktą rupanuga, lecz raganuga. Śri Bilwamangala Thakur był prawdziwym raganuga, lecz nie rupanuga. Śri Swarupa Damodara oraz Śri Raja Ramananda nie byli bhaktami rupanuga, choć mieli bliski związek ze Śrila Rupą Goswamim. Są oni Lalitą dewi oraz Wiśakhą dewi, należą więc do innej kategorii wiecznych towarzyszy Śri Śri Radha-Kryszny. Nie są zatem bhaktami rupanuga.

Więcej…
 
Krytycyzm a utrata świętego imienia Drukuj Email
Bhagawat Saptah [część 1]

Mathura, Indie, 1994 rok

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[Poniższy wykład jest jednym z cyklu wykładów, jakie Śrila Narajana Maharadża wygłosił na temat Śrimad-bhagawatam w języku hindi. Niedawno zostały one przetłumaczone na język angielski, dzięki czemu wielbiciele posługujący się innymi językami również zyskali do nich dostęp.]

Dzisiaj mamy trzeci dzień naszych wykładów o Śrimad-bhagawatam. Jesteśmy akurat przy historii Adżamili oraz chwałach intonowania świętych imion Pana. Święte imię ma taką moc, że intonujący nie potrzebuje ani diksza (inicjacji bramińskiej), ani pięciu czynności poprzedzających diksza, by osiągnąć pełen sukces. Samo nadanie synowi imienia Narajana, które jest jednym z imion inkarnacji Pana Kryszny, sprawiło, że Adżamila zaczął intonować święte imię Pana. Przyjął diksza w chwili, gdy po raz pierwszy wymówił imię Narajana. Był tak upadły, że nie istniał żaden grzech, którego by nie popełnił. Odurzał się, robił inne niedozwolone rzeczy. Taki człowiek jak on wymówił imię Pana, nadając synowi imię Narajana i to przyniosło mu dobroczynne skutki.

Więcej…
 
Śri Gadadhara Pandit i Tota Gopinatha Drukuj Email

Tota Gopinath Mandir, Dżagannatha Puri (?), wrzesień 1993

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[za kilka dni, 1 maja 2003 roku, świat wisznuitów Gaudija będzie świętować dzień pojawienia się Śri Gadadhara Pandita. Dlatego mamy nadzieję, że lektura poniższej dyskusji sprawi wam przyjemność.]

Kiedy Śri Czajtanja Mahaprabhu żył w jaskini w Gambirze, nieustannie myślał o Krysznie i szlochał. Zstąpił do tego świata, by smakować radha-bhawa, a jego zachowanie i czynności w Gambirze są kroplą oceanu smaku, jakiego doświadczał. Mieszkając tam, podarował Śrila Gadadharze Pandicie bóstwo Gopinatha. Powiedział wtedy: „Dziś dam ci wspaniałą rzecz. Przyjmiesz ją ode mnie?"

Więcej…
 
Nasz związek z Balaramą Drukuj Email
(Wykład Tridandiswamiego Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża wygłoszony 2 września 1993 roku w Kryszna-Balarama Mandir we Wrindawan w Indiach)

[12 sierpnia 2003 roku będziemy obchodzić pomyślny dzień pojawienia się Śri Baladewy. Na Jego cześć prezentujemy dwa wkłady wygłoszone z tej okazji przez Śrila Bhaktiwedantę Narajana Maharadża]

Dzisiejszy dzień jest niezwykle pomyślny, ponieważ zbiegły się z sobą dwie wyjątkowe okazje: Purnima oraz pojawienie się Baladewy. Dziś kończy się także Dżhulana Jatra, która trwała przez cały miesiąc od początku śrawana. Pod koniec Dżhulana jatry wszyscy Wradżawasi odczuwają smutek, dlatego Baladewa Prabhu pojawia się właśnie tego dnia, by sprawić im radość.

Stwierdzenie rozstrzygające kontrowersje.

Więcej…
 
Ostateczny dowód: Dżiwa nie upadła z Goloki Drukuj Email

(wykład wieczorny wygłoszony w Murwillumbah, Australia, 16 lutego 2002 roku przez Tridandi Goswamiego Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża;

część 2)

A teraz przenieście się ze mną do Godrumy w Nawadwip Dham, gdzie Sannjasi

Thakur zadaje pytanie swojemu guru Paramahamsie Babadżiemu Maharadży. Powiedział mu: „Od dawna słyszałem o wyższości dharmy. Wiele razy pytałem innych o to, czym jest ona jest. Ludzie odpowiadali mi, przecząc jedni drugim, co jest powodem mojego przygnębienia. Proszę więc, wyjaśnij mi, co jest prawdziwą dharmą wszystkich dusz i dlaczego różni nauczyciele objaśniają jej naturę na tak wiele sposobów? Skoro jest jedna, czemu wszyscy nauczyciele nie kultywują tej jednej uniwersalnej dharmy?"

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 następna > ostatnia >>

Strona 8 z 9