Czym jest Bhakti?
Bhakti to starożytne sanskryckie słowo, którego znaczeniem jest „czysta miłość i oddanie”. Słowo „czysta” wyraża, że nie ma tu zafałszowania czy domieszki czegokolwiek innego. Miłość w jej najwyższym i najbardziej perfekcyjnym stanie musi być całkowicie czysta i pozbawiona jakichkolwiek innych pragnień oprócz dawania szczęścia i oddania dla ukochanego, obiektu swojej miłości. Czytaj dalej...


Na temat dzieła
Obraz, który widzicie jest zatytułowany "Seva Kunj." "Powstał on w moim sercu lecz teraz zamanifestował się na zewnątrz" – Śrila Bhaktivedanta Narayana Maharaja. Czytaj dalej...
Śiwa-tattwa - wykład z okazji Śiwa Ratri Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:51
[Wykład oparty o Śri Brihad-bhagawatamritę

Holandia, 3 lipca 1997 roku

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża]

O jednym ze spotkań Śri Narady Muniego z Panem Śiwą

Śri Narada staje przed obliczem Śankary, Pana Śiwy, i wychwala go słowami: „Jesteś tak blisko Pana Kryszny, i jesteś mu bardzo drogi. Co więcej, jesteś jego manifestacją. I nie jesteś różny od niego. Możesz ofiarować moksza, wyzwolenie, a także kryszna-prema". Usłyszawszy Naradę wysławiającego go na tyle sposobów, Śankara rozzłościł się i powiedział: „Twoje słowa są nieprawdziwe. Nie jestem drogi Krysznie - wcale nie - choć bardzo pragnąłbym. Chcę być bliski jego sercu, ale nie jestem. Tyle razy występowałem przeciwko niemu".

Śankara uczynił wiele rzeczy pozornie wymierzonych przeciwko Krysznie, np. obdarzył błogosławieństwem Rawanę. Inne jego postępki również wydają się być wymierzone przeciwko kryszna-bhakti. Powiedział Naradzie: „Wiesz, mój chłopcze, Kryszna każe mi robić to, czego nikt inny w tym świecie nie mógłby zrobić". Kiedy półbogowie ubijali ocean, najpierw pojawiła się trucizna, niezwykle silna trucizna, bardzo niebezpieczna, paląca cały wszechświat. Półbogowie udali się więc do Kryszny, który polecił im oddać cześć Śankarze i poprosić go o połknięcie tej trucizny. Półbogowie skierowali zatem swe modlitwy do Śankary: „O, Śankaro, ocal nas! Nikt inny nie zdoła tego dokonać". Śankara natychmiast wessał truciznę, zatrzymał ją jednak w ustach. Nie chciał jej połykać, pomyślał sobie bowiem: „Kryszna jest w moim sercu, a trucizna mogłaby mu zaszkodzić". Dlatego nie pozwolił jej spłynąć dalej. Trucizna wypaliła mu gardło, pod jej wpływem stało się ono niebieskie.

Więcej…
 
Dzień odejścia Śrila Narottama dasa Thakura Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:50
Mathura, Indie; 2 listopada 1996

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[W tym roku (2006) rocznicę odejścia Śrila Narottama dasa Thakura obchodzimy 11 lub 12 lutego (w zależności od tego, jaką część świata zamieszkujecie). Jakiś czas temu odnaleźliśmy kasetę z nagraniem wykładu o Narottama Thakurze, wygłoszonym przez Śrila Narajana Maharadża w 1996 roku, na której również było nagranie darśanu z 1992 roku, dotyczącego tego samego tematu. Aby uniknąć powtórzeń, Śrila Maharadża wyraził zgodę na kompilację obu nagrań. Ich zapis przedstawiamy poniżej.]

Więcej…
 
Rupanuga i Raganuga Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:48
Mathura, Indie, 12 października 1996 rok

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[Jest to zapis wyjątkowego wykładu, w którym Śrila Maharadża mówi o niezrównanej pozycji Śrila Prabhupady Bhaktiwedanty Swamiego Maharadża oraz gloryfikuje go. Wykład ten nie był dotąd nigdzie publikowany.]

Istnieje różnica między rupanuga* [patrz: przypis 1] a raganuga* [patrz: przypis 2]. Ci, którzy są w tym świecie i służą Śri Śri Radzie i Krysznie podążając ścieżką ragi (pełnego miłości oddania), idąc śladami bhaktów ragatmika, opisanych przez Śrila Rupę Goswamiego w Śri Bhakti-rasamrita-sindhu i Śri Udżwala-nilamani, należą do kategorii raganuga.

Ten termin odnosi się do wielbicieli, którzy pragną osiągnąć wradża-bhakti poprzez zalecaną praktykę. Może się jednak zdarzyć, że tacy wielbiciele nie są rupanuga, lecz raganuga. Śri Dżajadewa Goswami nie był bhaktą rupanuga, lecz raganuga. Śri Bilwamangala Thakur był prawdziwym raganuga, lecz nie rupanuga. Śri Swarupa Damodara oraz Śri Raja Ramananda nie byli bhaktami rupanuga, choć mieli bliski związek ze Śrila Rupą Goswamim. Są oni Lalitą dewi oraz Wiśakhą dewi, należą więc do innej kategorii wiecznych towarzyszy Śri Śri Radha-Kryszny. Nie są zatem bhaktami rupanuga.

Więcej…
 
Krytycyzm a utrata świętego imienia Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:44
Bhagawat Saptah [część 1]

Mathura, Indie, 1994 rok

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[Poniższy wykład jest jednym z cyklu wykładów, jakie Śrila Narajana Maharadża wygłosił na temat Śrimad-bhagawatam w języku hindi. Niedawno zostały one przetłumaczone na język angielski, dzięki czemu wielbiciele posługujący się innymi językami również zyskali do nich dostęp.]

Dzisiaj mamy trzeci dzień naszych wykładów o Śrimad-bhagawatam. Jesteśmy akurat przy historii Adżamili oraz chwałach intonowania świętych imion Pana. Święte imię ma taką moc, że intonujący nie potrzebuje ani diksza (inicjacji bramińskiej), ani pięciu czynności poprzedzających diksza, by osiągnąć pełen sukces. Samo nadanie synowi imienia Narajana, które jest jednym z imion inkarnacji Pana Kryszny, sprawiło, że Adżamila zaczął intonować święte imię Pana. Przyjął diksza w chwili, gdy po raz pierwszy wymówił imię Narajana. Był tak upadły, że nie istniał żaden grzech, którego by nie popełnił. Odurzał się, robił inne niedozwolone rzeczy. Taki człowiek jak on wymówił imię Pana, nadając synowi imię Narajana i to przyniosło mu dobroczynne skutki.

Więcej…
 
Śri Gadadhara Pandit i Tota Gopinatha Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:41

Tota Gopinath Mandir, Dżagannatha Puri (?), wrzesień 1993

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża

[za kilka dni, 1 maja 2003 roku, świat wisznuitów Gaudija będzie świętować dzień pojawienia się Śri Gadadhara Pandita. Dlatego mamy nadzieję, że lektura poniższej dyskusji sprawi wam przyjemność.]

Kiedy Śri Czajtanja Mahaprabhu żył w jaskini w Gambirze, nieustannie myślał o Krysznie i szlochał. Zstąpił do tego świata, by smakować radha-bhawa, a jego zachowanie i czynności w Gambirze są kroplą oceanu smaku, jakiego doświadczał. Mieszkając tam, podarował Śrila Gadadharze Pandicie bóstwo Gopinatha. Powiedział wtedy: „Dziś dam ci wspaniałą rzecz. Przyjmiesz ją ode mnie?"

Więcej…
 
Nasz związek z Balaramą Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:34
(Wykład Tridandiswamiego Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża wygłoszony 2 września 1993 roku w Kryszna-Balarama Mandir we Wrindawan w Indiach)

[12 sierpnia 2003 roku będziemy obchodzić pomyślny dzień pojawienia się Śri Baladewy. Na Jego cześć prezentujemy dwa wkłady wygłoszone z tej okazji przez Śrila Bhaktiwedantę Narajana Maharadża]

Dzisiejszy dzień jest niezwykle pomyślny, ponieważ zbiegły się z sobą dwie wyjątkowe okazje: Purnima oraz pojawienie się Baladewy. Dziś kończy się także Dżhulana Jatra, która trwała przez cały miesiąc od początku śrawana. Pod koniec Dżhulana jatry wszyscy Wradżawasi odczuwają smutek, dlatego Baladewa Prabhu pojawia się właśnie tego dnia, by sprawić im radość.

Stwierdzenie rozstrzygające kontrowersje.

Więcej…
 
Ostateczny dowód: Dżiwa nie upadła z Goloki Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:31

(wykład wieczorny wygłoszony w Murwillumbah, Australia, 16 lutego 2002 roku przez Tridandi Goswamiego Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża;

część 2)

A teraz przenieście się ze mną do Godrumy w Nawadwip Dham, gdzie Sannjasi

Thakur zadaje pytanie swojemu guru Paramahamsie Babadżiemu Maharadży. Powiedział mu: „Od dawna słyszałem o wyższości dharmy. Wiele razy pytałem innych o to, czym jest ona jest. Ludzie odpowiadali mi, przecząc jedni drugim, co jest powodem mojego przygnębienia. Proszę więc, wyjaśnij mi, co jest prawdziwą dharmą wszystkich dusz i dlaczego różni nauczyciele objaśniają jej naturę na tak wiele sposobów? Skoro jest jedna, czemu wszyscy nauczyciele nie kultywują tej jednej uniwersalnej dharmy?"

Więcej…
 
Kiedy można zmienić swojego diksza-guru Drukuj Email
środa, 30 lipca 2008 12:29
(wykład wieczorny wygłoszony w Murwillumbah, Australia, 15 lutego 2002 roku przez Tridandi Goswamiego Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża;

część 1)

Skupcie się i słuchajcie mnie uważnie. Znów przenosimy się do Nawadwip, do Godruma-kundża na brzegu Gangesu. To czarujące miejsce, pełne pięknych kwiatów i pnączy. Siedzi tam teraz Śrila Bhaktiwinoda Thakur, towarzysz Mahaprabhu i dzieli się z nami tym, co ujrzał w swoim transie. Opowiada, jak Sannjasi Thakur przybył z Kasi w Waranasi do Premadasa Babadżiego Maharadża, pokłonił się jego lotosowym stopom i powiedział: „Chcę być z tobą, i chcę służyć ci przez całe życie". Premadas Babadżi był bardzo zadowolony i odparł: „Jesteś kwalifikowanym bhaktą. Chcę, żebyś był ze mną do końca swojego życia".

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 następna > ostatnia >>

Strona 7 z 7