Rupanuga i Raganuga |
|
|
Mathura, Indie, 12 października
1996 rok
Tridandiswami Śri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża
[Jest to zapis wyjątkowego
wykładu, w którym Śrila Maharadża mówi o niezrównanej pozycji
Śrila Prabhupady Bhaktiwedanty Swamiego Maharadża oraz gloryfikuje
go. Wykład ten nie był dotąd nigdzie publikowany.]
Istnieje różnica między
rupanuga* [patrz: przypis 1] a raganuga*
[patrz: przypis 2]. Ci, którzy są w tym świecie i służą
Śri Śri Radzie i Krysznie podążając ścieżką ragi (pełnego miłości
oddania), idąc śladami bhaktów ragatmika, opisanych przez Śrila
Rupę Goswamiego w Śri Bhakti-rasamrita-sindhu i Śri Udżwala-nilamani,
należą do kategorii raganuga.
Ten termin odnosi się do
wielbicieli, którzy pragną osiągnąć wradża-bhakti poprzez zalecaną
praktykę. Może się jednak zdarzyć, że tacy wielbiciele nie są
rupanuga, lecz raganuga. Śri Dżajadewa Goswami nie był bhaktą rupanuga,
lecz raganuga. Śri Bilwamangala Thakur był prawdziwym raganuga, lecz
nie rupanuga. Śri Swarupa Damodara oraz Śri Raja Ramananda nie byli
bhaktami rupanuga, choć mieli bliski związek ze Śrila Rupą Goswamim.
Są oni Lalitą dewi oraz Wiśakhą dewi, należą więc do innej kategorii
wiecznych towarzyszy Śri Śri Radha-Kryszny. Nie są zatem bhaktami
rupanuga.
|
Więcej…
|
|
Krytycyzm a utrata świętego imienia |
|
|
Bhagawat Saptah [część
1]
Mathura, Indie, 1994
rok
Tridandiswami Śri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża
[Poniższy wykład jest
jednym z cyklu wykładów, jakie Śrila Narajana Maharadża wygłosił
na temat Śrimad-bhagawatam w języku hindi. Niedawno zostały one przetłumaczone
na język angielski, dzięki czemu wielbiciele posługujący się innymi
językami również zyskali do nich dostęp.]
Dzisiaj mamy trzeci dzień
naszych wykładów o Śrimad-bhagawatam. Jesteśmy akurat przy historii
Adżamili oraz chwałach intonowania świętych imion Pana. Święte
imię ma taką moc, że intonujący nie potrzebuje ani diksza (inicjacji
bramińskiej), ani pięciu czynności poprzedzających diksza, by osiągnąć
pełen sukces. Samo nadanie synowi imienia Narajana, które jest jednym
z imion inkarnacji Pana Kryszny, sprawiło, że Adżamila zaczął intonować
święte imię Pana. Przyjął diksza w chwili, gdy po raz pierwszy
wymówił imię Narajana. Był tak upadły, że nie istniał żaden
grzech, którego by nie popełnił. Odurzał się, robił inne niedozwolone
rzeczy. Taki człowiek jak on wymówił imię Pana, nadając synowi
imię Narajana i to przyniosło mu dobroczynne skutki.
|
Więcej…
|
Śri Gadadhara Pandit i Tota Gopinatha |
|
|
Tota Gopinath Mandir, Dżagannatha
Puri (?), wrzesień 1993
Tridandiswami Śri Śrimad
Bhaktiwedanta Narajana Maharadża
[za kilka dni, 1 maja 2003
roku, świat wisznuitów Gaudija będzie świętować dzień pojawienia
się Śri Gadadhara Pandita. Dlatego mamy nadzieję, że lektura poniższej
dyskusji sprawi wam przyjemność.]
Kiedy Śri Czajtanja Mahaprabhu
żył w jaskini w Gambirze, nieustannie myślał o Krysznie i szlochał.
Zstąpił do tego świata, by smakować radha-bhawa, a jego zachowanie
i czynności w Gambirze są kroplą oceanu smaku, jakiego doświadczał.
Mieszkając tam, podarował Śrila Gadadharze Pandicie bóstwo Gopinatha.
Powiedział wtedy: „Dziś dam ci wspaniałą rzecz. Przyjmiesz ją
ode mnie?"
|
Więcej…
|
|
Nasz związek z Balaramą |
|
|
(Wykład Tridandiswamiego
Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża wygłoszony 2 września
1993 roku w Kryszna-Balarama Mandir we Wrindawan w Indiach)
[12 sierpnia 2003 roku będziemy
obchodzić pomyślny dzień pojawienia się Śri Baladewy. Na Jego cześć
prezentujemy dwa wkłady wygłoszone z tej okazji przez Śrila Bhaktiwedantę
Narajana Maharadża]
Dzisiejszy dzień jest niezwykle
pomyślny, ponieważ zbiegły się z sobą dwie wyjątkowe okazje: Purnima
oraz pojawienie się Baladewy. Dziś kończy się także Dżhulana Jatra,
która trwała przez cały miesiąc od początku śrawana. Pod koniec
Dżhulana jatry wszyscy Wradżawasi odczuwają smutek, dlatego Baladewa
Prabhu pojawia się właśnie tego dnia, by sprawić im radość.
Stwierdzenie rozstrzygające
kontrowersje.
|
Więcej…
|
Ostateczny dowód: Dżiwa nie upadła z Goloki |
|
|
(wykład wieczorny wygłoszony
w Murwillumbah, Australia, 16 lutego 2002 roku przez Tridandi Goswamiego
Śri Śrimad Bhaktiwedantę Narajana Maharadża;
część 2)
A teraz przenieście się
ze mną do Godrumy w Nawadwip Dham, gdzie Sannjasi
Thakur zadaje pytanie swojemu
guru Paramahamsie Babadżiemu Maharadży. Powiedział mu: „Od dawna
słyszałem o wyższości dharmy. Wiele razy pytałem innych o to, czym
jest ona jest. Ludzie odpowiadali mi, przecząc jedni drugim, co jest
powodem mojego przygnębienia. Proszę więc, wyjaśnij mi, co jest
prawdziwą dharmą wszystkich dusz i dlaczego różni nauczyciele objaśniają
jej naturę na tak wiele sposobów? Skoro jest jedna, czemu
wszyscy nauczyciele nie kultywują tej jednej uniwersalnej dharmy?"
|
Więcej…
|
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 następna > ostatnia >>
|
Strona 8 z 9 |